نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

پیوندهای روزانه

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۱ ثبت شده است

هنوز دقیق نمی دانم در مقطع پس از پذیرش قطعنامه 598 توسط امامم خمینی کبیر چه اتفاقی افتاد که سمت وسوی جمهوری اسلامی با تلاش برخی مسئولین  و دولتها از انقلابی گری ومبارزه و جهاد به سمت توسعه وسازندگی با شاخصه هایی غیر از انچه امام خواسته بود کشیده شد ، ولی این مطلب را خوب میدانم که در مقاطع پس از جنگ برخی مسئولین مانور تجمل و اشرافیت را در دستور کار قرار دادند و تا انجا پیش رفت که برای سهولت در امور  سازندگی دست به دامان برخی سرمایه دارانی شدند که با هزار زحمت و مجاهدت و خون دادن توسط مردمان سرزمین من رختشان را از ایران بر بسته بودند و گورشان را گم کرده بودند .

قسمتی از مواضع سید احمد خمینی که به نقد صریح و بی پرده دولت سازندگی  می پرداخت :

متاسفانه امروز هم خون مستضعفین را سرمایه داران بزرگ و کوچک می‌مکند. بعضی خیال می‌کنند به بخش خصوصی بهاء دادن به معنای آزادی عمل سرمایه داران به شکلی است که هر اندازه خواستند خون مظلومین را در شیشه بکنند.

اگر ما با سرمایه‌داران بزرگ به طور سنجیده‌ای برخورد می‌کردیم آنها نمی‌توانستند در برابر دولت و ملت یک مساله‌ای را ایجاد کنند، از موقعی که سرمایه‌داران تحت لوای بخش خصوصی به تخریب اقتصادی مشغول هستند، هر روز سنگی در مقابل توان اقتصادی مردم مظلوم و مستضعف انداخته و هر روز سیاست‌های اقتصادی دولت به بازی گرفته می‌شود هرگاه سرنخ این تخریب‌ها دنبال شد، چند نفر سرمایه‌دار بزرگ را در پشت صحنه می‌بینیم. اگر ما با سرمایه‌داران همانند منافقین برخورد می‌کردیم اوضاع کشور به این صورت در نمی‌آمد، یک عده سرمایه دار زالو صفت به این بهانه که اقتصاد دولتی مضر است، به حال خود رها شده و به جان این ملت افتاده‌اند. کسی منکر این نیست که اقتصاد دولتی مضراتی دارد اما به این بهانه نباید لجام گسیختگی اقتصاد حاکم شود» 73/7/3      

  • بنده خدا

سید محمد رضا نعمت الهی جانباز و رزمنده دفاع مقدس پس از تحمل ۱۷ سال بیماری ظهر دیروز یکشنبه ۹۱/۱/۲۷ عروج کرد .

محمد رضا از نوجوانی بدستور امامش به جبهه های غرب و جنوب شتافت  رزمنده ای بی ادعا بود که در سخت ترین شرایط کردستان ماند و از انقلابش دفاع کرد . در عملیات حلبچه شیمیایی شد .

پس از جنگ شروع به ادامه تحصیلات داد و در علوم پزشکی شیراز کارمند حسابداری شد به شهادت همکاران نظم و وجدان کاریش نمونه بود .

۱۷ سال پیش در اثر ترکیدن تومور مغزی که پزشکان بی تعهد نتوانستند  ویا نخواستند انرا  تشخیص دهند به کما فرو رفت و پس از تلاشهای فراوان وقتی بهوش امد انسانی بود بدون کنترل بر بدنش نه تکلم نه تحرک و... ۱۷ سال پدر بزرگ و مادر بزرگم با عشق از او مراقبت کردند تا اینکه بقول پدر بزرگ خدا قبولش کرد .

دایی جان یادت در دلم می ماند .

 

 

سالهای بیماری که پدربزرگ ومادر بزرگم با عشق از اومراقبت کردند و پدر ومادر را به غایت معنی کردند

۱۷ سال در این بستر و...

  • بنده خدا

گاهی با خود می اندیشم که در این استان بی سر وصاحاب وظیفه یک بچه انقلابی چیست ؟

استانی پر از انسانهای فاضل و دانشمند و عالم که سیاسی کارانی مدعی مسئولیت های کلیدی را در آن قبضه کرده اند .

معتقدم برای شناخت فضای امروز استان فارس باید رجوعی تاریخی شود به سالهای زندگی سید نور الدین حسینی الهاشمی و سیر تحولات بعد از آن مخصوصاْ با سه شاخصه ماسونها - روحانیت و جریان راست  در این میان شاید مهم ترین عوامل تاثیر گذار در استان خانواده های روحانی باشند که باید دستغیبها - و حائری ها را در صدر توجه و تحقیق قرار داد و جریان چپ ارزشی که  طرفداران اقای دستغیب بودند .

این نتیجه تحقیق شخصی بنده است از ریشه یابی عوامل متعدد عقب افتادگی فارس .

از آن سو بهترین راه برای شکستن فضای موجود را اتحاد مردم حزب الله و ایجاد ساختار جدیدی از حزب الهی های ناب که در عمل و نظر پیرو رهبری باشند میدانم تشکیلاتی محکم و عالم برای اهدافی بلند و گامهایی بزرگ در راه  اهداف انقلاب اسلامی .


اینبار جایزه صلح نوبل در قالب اسکار

کسب جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی اگر برای برخی هموطنان یک پدیده افتخار امیز و موجبات بالیدن به هموطنی با وی بخاطر کسب وجهه برای کشور در جامعه بین الملل است ولی در واقع  پروژه ای نخ نما وتکراری است . هنوز بیاد دارم زمانی که شیرین عبادی جایزه صلح نوبل را برنده شده بود در جمع بچه های حزب الهی بحث بر سر این مطلب بود که آیا او واقعا استحقاق کسب این جایزه را داشته و یا اینکه مقصودی دیگر پشت این چهره سازی جدید است ؟

هنوز بیاد دارم آن زمان مسئول بسیج دانشکده انسانی دانشگاه ازاد شیراز بودم و نشریه ای در مورد  شیرین عبادی و اهداف پشت پرده این جایزه جهانی تهیه کردیم ولی محافظه کاری برخی دوستان و تذکر های پی در پی که مرا از عواقب این مقابله با چهره افتخار امیز جهانی بر حذر داشتندباعث شد بنده نیز از نصب ان نشریه دیواری خودداری کردم.

لیکن امروز شیرین عبادی و پرونده عملکردش و معامله ای که غرب با وی کرده بود نیاز به توضیح بیشتری ندارد قلاده ای طلایی برای نوکری و دست پروردگی به چهره های نه چندان لایق تنها با این اطمینان که تا اخر خط برای خدمت به اربابان خود تلاش خواهند کرد .

از این به بعد منتظر خبر سازی های این چهره جدیدجهانی نیز باشید در چهره سال تایمز در فلان محفل ادبی در فلان جایزه سینمایی و...

بیشتر می مانم در عظمت فکر انهایی که چقدر در برابر غرب مرعوبند که یک جایزه سیاسی غربی را معتبر تر از هر حقیقت دیگر و حتی شواهد موجود می دانند .

  • بنده خدا

 در راه بازگشت به ایران هستیم در پرواز دمشق - تهران   بعد از حدود بیست روز سفر زمینی وگذشتن از مسیر شرق به غرب ترکیه و سپس جنوب آن و ادامه مسیر در آبهای مدیترانه به سمت بیروت و سپس شرکت در مراسم روز زمین  همراه با کاروان جهانی الی بیت المقدس .

وقتی که تا  بازگشت به ایران  داریم زمان خوبی است برای مرور خاطراتی که در این چند روزه سفر بر ما گذشت . بر خلاف  برخی از دوستان که خاطرات خود را می نوشتند بنده بهمراه همسر گرامی خاطرات خود را با رکوردری که همراه داشتیم ضبط می کردیم .

خاطرات زیادی است که باید بازگو شود از آشنایی با مردم دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی و ... که علی رغم تفاوت در مذهب و دین و نگاه و سلیقه همه به هدف آزادی قدس در این کاروان همراه شدند تا فشار و سختی های سفر .

از اینها بگذریم یک ایستگاه  سفر برای من  خاطره انگیز ترین و شاید قابل تأمل ترین نقطه ای است که در خط زمان سفر آنرا مرور خواهم کرد .

روزهای آغازین جنگ سی و سه روزه بود اسرائیل حملات زمین و هوایی خود را به لبنان آغاز کرده بود ، آن روزها جمعی دانشجویی بودیم  جنبش عدالتخواه دانشجویی که نشست تشکیلاتی خود را در مشهد برگزار کرده بودیم همانجا حرفش مطرح شد که ما باید به کمک بچه های حزب الله در لبنان برویم  غیرت انقلابی امان اجازه نمی داد در برابر این ظلم اسرائیل سکوت کنیم .

این روزها موثرترین کارهایی که در برابر مواضع و اعمال کشور های دیگر انجام می دادیم تجمع جلوی سفارتها و شعار دادن و شیشه شکستن بود  الحق آن روزها برای خودش جرأت و شجاعتی می خواست 

این شد که چهار ، پنج تا اتوبوس گرفتیم و با گروههای مختلف هماهنگی کردیم  و به کشورها هم اعلام کردیم ما داریم می اییم راهمان را باز کنید  یک فراخوان  هم دادیم برای دوستانی که میخواهند در کاروان اعزام به مناطق جنگی لبنان شرکت کنند .

که استقبال فراوانی شد و بچه حزب الهی های زیادی از تهران و شهرستانها به کاروان پیوستند  این حرکت توانست خود را به مرز  بازرگان  مرز میان ایران و ترکیه برساند اما به سد اراده دولتمردان ایران و ترکیه رسید و علی رغم تحصن چند روزه نتوانست از مرز عبور کند .

مرز بازرگان خاطره انگیز است و شدیداً قابل تأمل  همراه با کاروان الی بیت المقدس از مرز بازرگان که رد شدیم هزاران خاطره در ذهنم مرور شد ،  با موفقیت گیت مرزی را که رد کردیم انگار که سختی کار گذشته باشد و باری از دوش برداشته شده باشد .

جنگ بعدی که اسرائیل آنرا براه انداخت حمله نا جوانمردانه به غزه بود ، غزه اوضاعی بس متفاوت داشت نه لبنان بود که بتوانیم از مرز زمینی برویم و نه دریایی میشد با کشتی رفت.

لیکن باز غیرت انقلابی امان و آرمانهای جهانی که از امام کبیرمان در ذهن و دل وجان داشتیم نگذاشت بیکار بمانیم تنها چیزی که پس از حکم جهادگونه رهبری  در مورد غزه به ذهنمان رسید حضور در فرودگاهها بود بعنوان نقاط رهایی  به سمت غزه .

جلوداری استاد سعید قاسمی در این حرکت بهمراهی زحمات شبانه روزی دوستان باعث شد تا حرکت انقلابی بی نظیری  بوقوع بپیوندد فرودگاه تهران و برخی دیگر از شهرستانها بعنوان قرارگاههایی برای تجدید بیعت با آرمان های جهانی و بازگشت به  روحیات انقلابی سربازان امام شروع به فعالیت کردند چهره های انقلابی به جمع متحصنین می امدند و سخنرانی می کردند و روحیه میدادند و روحیه میگرفتند.

این حرکت هم علی رغم پیوستن تعداد زیادی از دوستان حزب الهی و انقلابی در عمل مرزها را نشکست و به سرانجام مطلوب نرسید .

 اعضا اصلی اجرایی این حرکت که هم اکنون سالهای دانشجویی و اقتضائات شور و هیجان انقلابی و فعالیتهای کوتاه مدت و کم اثر را پشت سر گذاشته اند ، دو حرکت قبلی خود را آسیب شناسی میکنند و بدنبال پاسخی برای این پرسش میگردند که چرا با این نوع فعالیتها و حرکتها نمی توان در مقیاس بین المللی عمل کرد و شور و هیجان انقلابی را به عمل های موثر در سطوح جهانی بدل نمود ؟

رهبری پس از حمله اسرائیل به کشتی حامل کمکهای مردمی که از ترکیه راهی غزه میشود اعلام می کنند این حرکتها باید به اشکال و طرق گوناگون تکرار شود .

جلسات متعدد و مشاوره ها و مطالعات هدفمندی آغاز میشود و در نهایت از دل این جلسات اتحادیه ای شکل می گیرد با نام امت واحده ،  امت واحده در ابتدا قصدش نیرو سازی و فعالیتهای مطالعاتی و پژوهشی و ارتباط گیری با فعالان همسو در عرصه بین الملل است  لیکن در همان بدو ارتباط گیری ایده حرکت کاروان آسیایی به سمت غزه مطرح می شود و دوستان اتحادیه امت واحده هم بعنوان اولین تجربه خارج از مرزها وارد  همکاری عملی با این کاروان می شوند .

طرح ریزی  ، هدف گیری و نحوه اجرای کاروان آسیایی آنقدر موثر است که  مرزهای کشورها ی مختلف حتی هم پیمان غرب واسرائیل مصر را  بدون مقاومت مؤثر پشت سر می گذارد و علی رغم عدم اجازه ورود به اعضا ایرانی کاروان بقیه اعضإ کاروان وارد مصر شده و در بهت و ناباوری وارد غزه می شوند .

بار خبری کاروان که چشمهای منتظر یک قاره را بدنبال دارد آنقدر غیر قابل تحمل است که مصر صلاح را در آن می بیند که مانع آن نشود .

اولین تجربه عملیاتی موفق در شکستن مرزهای مختلف و رسیدن به فلسطین رقم می خورد ، دوستان غیر ایرانی کاروان به نمایندگی از ایران تصاویر رهبری و امام خمینی را بالا می برند تا عدم حضور اعضا ایرانی حس نشود .

تعداد کمی دانشجوی انقلابی که آرمانهای جهانی امام خود را جدی گرفته اند با چند سال کار منظم و آسیب شناسی و تصحیح روند عملی و ادامه مجدانه مسیر سطح کارهای دانشجویی ، کم اثر و کوتاه مدت ، کار را بجایی می رسانند که مرزهای غزه را شکسته و اراده دولتها را کنار می زنند .

اعتماد به نفس و اعتماد به راهی که آغاز شده در دلها موج می زند و این شروعی است برای فعالیتهای بزرگتر جهانی .

جلسات متعددی که با اعضا غیر ایرانی در راه کاروان آ سیایی صورت می گیرد ایده های جدیدی را حول قضیه فلسطین و قدس مطرح می کند .

یکی از این ایده ها که با حرکت مردم فلسطین برای بازگشت به سرزمین های اشغالی در یوم النکبه سال گذشته قوت می گیرد حرکت جهانی  در ماه مارس 2012 به سمت مسجد الاقصی است که  به علت تشابه با نام عملیات آزاد سازی خرمشهر ، الی بیت المقدس نام میگیرد یا Global March to Jerusalem   اینبار کوله باری از تجربه بین المللی و ارتباطهای موثر و قوی بین المللی باعث ایجاد اتحادیه مردم آسیایی حامی فلسطینAPSP می شود و یک توان فراملی در آسیا شکل می گیرد .

 ارتباط گیری با اروپا و آمریکا نیز آغاز می شود و روز زمین مصادف با سی ام مارس یا 11 فروردین نیز بعنوان روز برنامه در نظر گرفته میشود .

 اینبار اوضاع بسیار متفاوت است تحولات جدید منطقه و همچنین بمباران خبری غرب و نقشه های جدید حول سوریه باعث شده تا فلسطین به ماجرایی فرعی بدل شود و در اذهان کمرنگ جلوه کند  پتانسیل انقلابهای اسلامی در منطقه نیز در درگیریهای و حوادث داخلی کشورها که با هدایت و طراحی آمریکا صورت می گیرد سرنوشت جهان اسلام را بجای سوق پیدا کردن به سمت فلسطین در راههای دیگر کانالیزه و تلف می کند .

از این روی  یاد آوری فلسطین و هدایت  فشارهای انقلابهای منطقه به سمت اسرائیل بعنوان غایت فراملی این حرکتها بسیار واجب است .

حرکت کاروان جهانی الی بیت المقدس حتی  قبل از شروع آن اسرائیل را به وحشت می اندازد تا جایی که رسماً از آن بعنوان یکی از بزرگترین تهدیدهای پیش رو نام  می برد  و اعلام می دارد حرکات تدارک دهنگان این حرکت را با نگرانی زیر نظر دارد .

حرکت کاروان که  به روزهای آغازین خود نزدیک می شود اسرائیل مانورهای شهری متعددی را برای شهروندان خود تدارک می بیند و روزانه هزینه هنگفتی را صرف چند لایه کردن خطوط مرزی و تشکیل ایستگاههای جدید مرزی و آماده باش کامل ارتش خود می کند .

اسرائیل به غایت  ازاین حرکت مردمی ترسیده و شمارش معکوس خود را آغاز شده می پندارد .

کاروان که حرکت می کند  اسرائیل به چهار کشور همسایه خود که قرار است اعضا کاروان بهمراه مردم آن کشورها در مرزها تجمع کند و به سمت قدس حرکت کنند نامه هشدار آمیز می نویسد و عواقب هر  واکنش خود ر ادر قبال این حرکت گوشزد می کند .

عملاً کاروان آسیایی با همکاری همان چند جوان انقلابی است که مسیر حرکتش را زمینی طی می کند و بقیه اعضا با پرواز خود را به کشورهای همسایه میرسانند .

کشورهای همسایه ترجیح داده اند در فشارهایی که وجود دارد از رسیدن اعضا کاروان به مرزهای جلوگیری کنند ، در لبنان که محل ورود کاروان آسیایی است ، دولت می خواهد جلوی ورود اعضا کاروان را بگیرد.

لیکن پس از مذاکرات ترجیح می دهد اجاه ورود بدهد ولی برنامه در فاصله ای دور از مرزها برگزار شود.

همزمان با روز برنامه در بسیاری از کشورهای جهان تجمع و راهپیمایی هایی همسو با کاروان آغاز می گردد .

برنامه کاروان جهانی الی بیت المقدس اگر چه که نمی تواند خود را به قدس و مرزهای فلسطین برساند لیکن یک پیروزی بزرگ بدست می آورد تهاجم به هویت اسرائیل با اصلی کردن قضیه قدس و فلسطین .

اثرات این حرکت تا جایی است که جنبش حماس  هم راهپیمایی جهانی الی بیت‌المقدس و برگزاری "روز زمین" در سراسر جهان را یک تحول تاریخی می خواند .

 صدای خلبان که در بلندگوی هواپیما نزدیک شدن به تهران را اعلام می کند رشته افکارم را پاره می کند  .

باری دیگر به  اعضا ایرانی و برخی غیر ایرانی کاروان که پس از یک عملیات جهانی به خانه های خود باز می گردند نگاهی می کنم چند جوان معتقد انقلابی  .

همین چند جوان معتقد انقلابی

 همانهایی که روزی پشت مرز بازرگان متوقف شدند ولی حرکتشان متوقف نشد  ،

همانهایی که سرکوفتها و سرزنشهای اطرافیان مبنی بر احساسی بودن و دهه شصتی بودن فعالیتهایشان چیزی از عزم انقلابی اشان نکاست

همانها که نگذاشتند خواسته رهبری مبنی بر تکرار چندین و چند باره  کشتی نجات غزه به اشکال مختلف روی زمین بماند .

همانهایی که نابودی اسرائیل و نجات فلسطین برایشان یک آرزوی تخیلی و توهی  نیست یک برنامه عملی است .

همان چند جوان احساسی.

همانها که مهر باطل بر ادعا عملی نبودن کارهای بزرگ و در مقیاس جهانی  زدند .

  • بنده خدا

امیدوارم سال خوبی را شروع کرده باشید و برکت و مغفرت الهی شامل حال همه ما بشود .

عید امسال را درحالی سپهری کردم که بهمراه همسر گرامی خود را به کاروان جهانی الی بیت المقدس رساندیم و همراه شدیم .

برایس کارهای تدارکاتی این کاروان ماههاست که دوستان مشغول فعالیت هستند تا حرکتی باین بزرگی راه بیافتد هم اکنون در تبریز هستیم و قرار است فردا وارد  ترکیه شویم .

خستگی حاصل از فعالیت در کاروان و مشغله ذهنی اجازه ریز نگاری را نمی دهد لیکن سعی میکنم هر چه دیدم و شنیدم ضبط کنم تا بعدا بتوانم انرا ارائه دهم .

کلا فقط همین را بگویم که کاری که این همه اداره عریض و طویل و پر مدعا نتوانست بکند چهار تا جوان انقلابی توانستند بکنند ما دستانمان را به مرزهای فلسطین رساندیم . و این مطمئنا اخرین تلاش نخواهد بود


  • بنده خدا