نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

پیوندهای روزانه

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۰ ثبت شده است

مدتی است این خبر نا امید کننده اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی نقل همه مجالس و محافل شده و موجی از بدبینی را در میان مردم و دلسوزان انقلاب رقم زده .

واقعاْ هم خبر ناگواری است  اما این وسط یک نکته مغفول مانده و ان اینکه برخی می اندیشند این رقم سنگین سه هزار میلیاردی از سیستم بانکی خارج و به جیب یک نفر منتقل شده و هیچ کس هم نفهمیده  و این از آن روست که حفره های عظیمی در سیستم جمهوری اسلامی موجود است که می توان چنین سو استفاده های عظیمی را در آن انجام داد بعد هم طبیعتاْ نتیجه گیری می کنند که مسئولین نظام یا فاسدند و یا بی عرضه ...

لازم است توضیحی در مورد واژه اختلاس داده شود تا بنا بر فرض غلطی که از این واژه موجود است  نتیجه غلطی اتخاذ نشود .

اختلاس در واقع به فعلی گفته می شود که فاعل آن با استفاده از روشهای مختلف سرمایه  باد آورده ای را بدست می اورد  و با تجارت به پشتوانه ان به سود مالی برسد  که اکثراْ این تجارت  در حوزه دلالی تعریف می شود  و اصل مال دوباره به سیستم مالی باز گردانده شود .

در اختلاس اخیر نیز چنین اتفاقی روی داده است . یکی از اعمال رایج در سیستم بانکی کشور پرداخت وام است .

وام ها نیز به دو دسته قابل تقسیم اند وامهای کوچک ۲ - ۳ - ۵ - ۱۰ - ۲۰ میلیونی  که برای بدست اوردن ان پدر درخواست کننده را درمی آورند و چند نفر ضامن و فلان ضمانت و... لازم است و دیگری  وامهای بزرگ  اقتصادی که سیستم بانکی کشور انرا در اختیار سرمایه گذاران و  شرکتهای بزرگ می گذارد برای اخذ چنین وامی باید علاوه بر توجیه داشتن اقتصادی طرح یک ضمانت نامه در همان حد و حدود ارائه داد مثلاٌ زمینهای  چند ده هکتاری و یا اموال قابل ارائه  فرد با سند در اختیار بانک قرار می گیرد تا اعتماد بانک حاصل شده و آن بانک ضمانت نامه ای برای فرد صادر کند سپس فرد با در  اختیار داشتن این ضمانت نامه می تواند از سیستم بانکی کشور وامهای کلان بگیرد و آنرا سر مایه گذاری کند و با سود ان اقساط خود را پرداخت کند .

حال اگر در این میان صدور ضمانت نامه بانکی توسط کارشناسان بانک دچار اخلال شود مثلاٌ کارشناس بر اساس بده بستانها و یا روابط پنهان بدون کسب ضمانت معتبر برای فرد ضمانت نامه صادر کند  این سرمایه در دست وی در واقع یک مال باد اورده خواهد بود یعنی فرد بدون ارائه ضمانت مالی یا پولی معتبر به بانک سرمایه ای را بدست آورده که با آن به تجارت می پردازد و با یک ویژه خواری نسبت به دیگران صاحب مالی باد آورده می شود و عمل فوق از یک وام گرفتن ساده با اختلاس تبدیل می شود.

نمونه های اینچنین فراوانند بعنوان مثال از یکی ازکارشناسان اقتصادی که در این مورد صحبت می کرد شنیدم که یکی از رئیس بانکهای یکی از شعب  با این توجیه که سرمایه های درون بانک شب تا صبح بیکار میمانده آخر شب سرمایه های هنگفتی را از سیستم خارج کرده و تا صبح به دلالی با آن  می پرداخته سپس قبل از شروع ساعت اداری آن را به خزانه باز می گردانده وی با این روش به آلاف و الوفی هنگفتی نیز دست یافته بوده .

در هر صورت اختلاس اخیر جای توجیه ندارند و مطمئناْ متهمان آن بنحوی در این ویژه خواری سهیم هستند و باید با انها به شدت برخورد کرد . اما برخی فرضهای کوچه بازاری که منتهی به نتایج غلطی مشود نیز درست نیستند  یکی مطلبی در مورد حقوق ۲۵۰۰ ساله کوروش نوشته بود و یکی نیز انرا بر اساس حماسه یکی از رزمندگان محاسبه کرده بود و  اینکه با این رقم چند تا پوتین میتوان خرید .

امید است که قوه بی خاصیت قضایی  تکانی بخورد . هنوز با شنیدن نام قوه قضاییه شدیداٌ تصویر بادمجان  در ذهنم تداعی می شود نمیدانم چرا و به چه دلیل ؟


بعداْ نوشت : با سلام
بنده خدای نکرده قصد بی ارزش کردن مطلب وبلاگ نویس ارزشی با عنوان با ۳۰۰۰ میلیارد چند پوتین می توان خرید ؟ رو نداشتم منظورم اینه که دوستان فرض اشتباهی رو مبنا قرار دادند با نظارت های ظریف سیستم بانکی فساد و سو استفاده ها ا برای مدت زیادی نمی توان مخفی کرد  چه برسد به این همه سو استفاده که واقعا غیر ممکن است مگر نه سو استفاده از بیت المال که متاسفانه داستان درازی دارد .
در مورد سرمایه بانکی که گفته شد تا کنون 4700 میلیارد از سرمایه مجرمین ثبت وضبط شده تا شبکه مالی ضرر نکند مگر نه اگر هر کس می خواست که این همه سو استفاده کند تا بحال اقتصاد کشور از هم پاشیده بود .

  • بنده خدا

نمی دانم تا بحال از تناقض رفتار یا گفتار یک فرد دهانتان باز مانده است یا نه ؟

اما بنده اعتراف میکنم که در هفته قبل درست چند روز پس از نوشتن مطلب قبلی ام در نقد برنامه خوشا شیراز (شب میلاد امام رضا (ع) ) اینچنین وضعی دچار حیرتم کرد تا آنجا که به فکر فرو رفتم و به ریشه این تناقض بسیار اندیشیدم.

در عین ناامیدی و سر خوردگی از تناقض فکری وعملی سازندگان برنامه خوشا شیراز با تفکر انقلابی و ایرانی و بومی ما در حال تماشای تلویزیون بودم و در حین کانال عوض کردن برای یافتن برنامه ای مناسب .

شبکه فارس بر اساس اتفاق وارد فضای خانه ما شد و شروع کرد به نور و تصویر و صدا پراکنی .

برنامه ای بود بنام شب بخیر کاکو بنا بر پیش زمینه ذهنی ام از شبکه فارس خواستم کانال عوض کنم که محتوای برنامه مانعم شد آنقدر برایم جذاب بود و البته از سوی دیگر همان تناقض و دهان باز ماندگی را رقم زد که عرض کردم

شب بخیر کاکو شیرازی بود و مجری ها با لهجه شیرازی صحبت می کردند محل فیلم برداری برنامه خواجوی کرمانی بود و میهمانان برنامه در این چند برنامه که بنده دیدم خواننده های محلی و سنتی شیرازی ، بچه های گروه سرود  معروف آباده ( همانهایی که شعر قربون کبوترای حرمت رو می خوندن ) و یک شب هم کارگران نارنجی پوش و زحمت کش شهرداری مهمانهای برنامه ای بودند که هدفش جشن وشادی با ظرفیتهای بومی و استانی خودمان بود برنامه ای که به معرفی هنرمندان و اقشار مستضعف و انقلابی جامعه خودمان می پردازد .

در عجبم از این شبکه 24 ساعته فارس که آن می سازد و این .

یکی خوشا شیراز در تضاد کامل با روحیه بومی ،  مردمی  و انقلابی و یکی شب بخیر کاکو پیشرو در اینها .

یادم  هست که دوستان عدالتخواه در تهران جشنواره ای برگزار کردند برای تجلیل از برنامه های عدالت محور سینما و تلویزیون  ، که در آن آقای واحدی با برنامه سلام آبادی مورد تجلیل و تقدیر واقع شد .

از شاخصه های برگزیده شدن این برنامه ، مردمی بودن و در تهران متمرکز نشدن  و توجه به مردم دیگر نقاط کشور  و گذاشتن رسانه در اختیار مردمی که تابحال رسانه نداشته اند و نزدیکی اینچنینی به عدالت بود .

اگر به قالب این دو برنامه بنگریم تفاوت ماهوی این دو را خواهیم یافت و طبق آن نزدیکی و دوری هر دو را به گفتمان انقلاب اسلامی تشخیص خواهیم داد مخصوصا اگر یکی را آنقدر تبلیغ کنند که هم در سایت شبکه فارس بگذارند و هم برایش سایت بسازند و آرشیوش را روی اینترنت بگذارند و یکی دیگر را آنچنان بی توجهی کنند که حتی در سایت شبکه فارس نشانی از آن نیابی .

مطمئناْ شما هم مثل بنده متعجب شده اید از این همه اضداد که در شبکه فارس جمعند .

ای شبکه 24 ساعته ...

ای هلو...

 ای جمع اضداد ...

  • بنده خدا