نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

پیوندهای روزانه

کنترل گروههای فشار ...

شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۲۳ ق.ظ

جناب ظریف دیروز برای دیدار از علما به قم آمده بودنددر مصاحبه ای که بخش های خبری پخش کردند در توجیه سخنان متناقض امریکا و طرفهای اروپایی  فرمودند: در مورد اختلاف میان آنچه کشورهای طرف توافق با ایران از این مسئله عنوان کرده‌اند ( بخوانید همان اعلام مواضع ضد توافقنامه ) باید گفت گروه‌های فشاری در میان آنها وجود دارند که ناچار به جلب رضایت آنها هم هستند.

درک جالبی است در واقع این سخن یعنی اینکه اگر آمریکایی ها یک ساعت پس از توافقنامه شروع به زیر پا گذاشتن مفاد آن و  حرف از روی میز بودن گزینه نظامی می زنند ومواضعی می گیرند چون : و عدم به رسمیت شناختن حقوق هسته ای و اعلام اینکه تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره کشاند و اضافه کردن 17 شرکت ایرانی به لیست تحریم اتحادیه اروپا و  سخنان راجرز مدیر کمیته اطلاعاتی کنگره آمریکا که حرف از نارضایتی  از توافق نامه ژنو زد که به مسئله  موشک‌های بالستیک ایران توجهی نداشته است همه اینها تنها برای ساکت کردن افراطی های آن طرف است و نه توهین تلقی میشوند و نه واقعی هستند و با این نگاه خوب کسی هم نباید اعتراضی بکند مطمئنا اینها جزوی از گامهای دیپلماتیک برای کنترل حواشی تفاهم ژنو است .

این یعنی اینکه طرف توافق کننده بر خلاف نظر افکار عمومی و یا گروههای سیاسی دست باین توافق زده وناچار است بنوعی آنها را راضی نگه دارد .

پس از این سخن ایشان یک درس می گیریم و آن هم اینکه یک روش سیاسی این است که طرف مذاکره کننده با زدن حرفهای تند و گرفتن مواضع تند در قبال دیگری دارد واکنشهای تند داخلی را مهار میکند تا اصل تفاهم زیر فشارهای افراطی ها حفظ شود و بنوعی خالی کردن توان و راضی کردن معترضین به اصل تفاهم یا ساکت کردن آنها .

اگر بخواهیم با همین درس دیپلماتیک به رفتار دیپلماتهای ایرانی نیزنگاهی بیاندازیم :
  آیا باید رفتار دوگانه جناب ظریف در مذاکرات با لبهای خندان  و در ایران با ژشتی انقلابی از جمله مجلس ، مصاحبه ها و... را نیز در این چارچوب تفسیر کرد ؟ 



سخنان جناب ظریف در مجلس شورای اسلامی 







در همین زمینه هفته‌نامه آلمانی دی سایت در یادداشتی در تحلیل انتقادات نتانیاهو در مورد توافق هسته ای می نویسد: انتقادهای شدید نتانیاهو حتی ممکن است به روحانی کمک بیشتری هم بکند به طوری که هر چه اسرائیل بیشتر با این توافقنامه مخالفت ورزد، روحانی موقعیت بهتری خواهد داشت تا به تندروهای داخلی ثابت کند که اقداماتش در این زمینه درست بوده‌اند که خشم اسرائیل را برانگیخته‌اند(!)


--
همین مطلب در :

نظرات  (۳)

  • مداحان و هیئت های شیراز
  • سلام احسنت
    با 50 درصد ولی موافقم اما با نتیجه گیریت باید بگم زرشک که میدونین چیه....

    سلام.1)اگه بخواهیم یه نگاه به 88به بعد یا نه 90به بعد داشته باشیم از شیمون پرز صهیونیست ،غربیها و رسانه هایشان(به ویژه فارسی زبان)،تکفیریها و سلطنت طلبها گرفته تا داخلیها(اصولگرا،اصلاح طلب،کارگزار و...)از هیچ ترفندی جهت تخریب احمدی نژاد و دولتش دریغ نکردند(حصر اقتصادی،توهین،تهمت،دروغ و...) و تا همین الان هم این روند ادامه داره میدونی چرا؟!

    2)امام خامنه ای دولت احمدی نژاد را دولتی میدانستند که قطار انقلاب را به ریلش باز گرداند(این فرمایش آقا در ماههای پایانی دولت دهم بود)و حتی احمدی نژاد را شاخصی جهت انتخاب رئیس جمهور بعدی قرار دادند(فروردین امسال حرم رضوی)میدونی چرا؟

    3)انقلاب ما باید زمینه ساز حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) باشد و این امر با روند دولتهای قبل از احمدی نژاد و دولت فعلی محقق نخواهد شد که اگر اینگونه بود مسلماً وضع حداقل در داخل کشور اینگونه نبود که کاخ نشینی،بنزسواری،آقازاده نوازی،ثروت اندوزی،امتیازات ویژه،اشرافی گری و هزار کثافت کاری دیگه مایه مباهات و از رسومات معمول مسئولین باشد تا جای که آقا شخصاً در دولتهای قبل از احمدی نژاد در این رابطه ورود کردند.منحرفینی مثل من به خوبی به ایرادات و اشکالات احمدی نژاد واقفند و او را نه منجی و نه به قول شما امام زمان میدانند اما بنا به اقوال شخص امام خامنه ای و نه بولتن ها و منابع آگاه، احمدی نژاد را نزدیکترین شخص به آرمانهای انقلاب و مشی و مرام امام خامنه ای میدانند.

    سیدجان همه حرف من اینه که با توجه به انتخابات ریاست جمهوریهای اخیر(به ویژه این آخریش) و شرایط منطقه و جهان تصور ما از آینده به ویژه رئیس جمهور آینده چی میتونه باشه؟بگو که منحرفینی مثل من به طراط مستقیم هدایت شویم(خدایش جدی میگم)؛با این شرایط دور از ذهن نیست که هاشمی شماره 2 خاتمی شماره 2 را بسازه و دوستان هم در پازل میزان ولایت مداری احمدی نژاد و جریان موهومی انحرافی و مرتبطین در حال بازی باشند(باید بدونی(ینعی حتماً میدونی) که یکی از طراحان اصلی این پازل ا.ه بود).آنوقت بعد از 16سال یه احمدی نژاد دیگه آنهم شاید(احتمال نزدیک به صفر) پیدا بشه اگه بذارن رئیس جمهور بشه بخاد تغییرات انقلابی ایجاد کنه و بازم همین آش و همین کاسه.

    سید عزیز از الآنت و وابستگی های احتمالیت بی خبرم و این سیاهه را برای سیدصالح انقلابی6-5سال پیش که میشناختمش مرقوم کردم(امیدوارم که تغییر ماهوی نکرده باشی).

    "اللهم عجل لولیک الفرج"

    پاسخ:
    از اینکه وابسته جایی شده باشم به خدا پناه میبرم . امید که انقلابی مانده باشیم و بمانیم .
    اما بنده باین رسیدم که احمدی نژاد همه حرفها و ارمانهای ما نبود .
    بر خلاف شما دوست عزیز معتقدم رهبری خواست این حرف را بزند که برای دورهای بعد باید کسی بیاید کامل تر از احمدی نژاد .
    معترفم برخی خصایص احمدی نژاد بخصوص در دوره اول ریاست جمهوری بی نظیر بود .
    اما برخی صفاتش هم مخصوصا در دوره دوم مایه سر افکندگی و حتی بازگشت از همان صفات خوب . بالاخره ما در ادمها نمانده ایم .
    خدا احمدی نژاد را بخاطر کارهای خیرش خیر دهد . انشا الله یک فردی کاملتر و بهتر از احمدی نژاد با تیم و برنامه و شناخت و بدون دل بستگی به تفکرات غیر اصلی پیدا شود 
    دوستی داریم بنام مصطفی ... امید که او هم موفق باشد .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی