نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

پیوندهای روزانه

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

اتفاقات اخیر عراق و تصرف سریع شهر موصل واستان نینوا بدست داعش مخاطبان بسیاری را در بهت و ناباوری فرو برد .
بازیگران پشت پرده مختلفی از آمریکا و اسرائیل گرفته تا قطر و ترکیه و عربستان صحنه گردانان این نمایش هستند لیکن در حوزه میدانی چگونه داعش با جمعیت قلیل دو هزار نفری توانست استان وسیع نینوی با پنجاه و دو هزار نیروی پلیس و تعداد کثیری نیروی ارتشی را تصرف کند ؟ 
پس از ساعاتی از تصرف نینوی بدست داعش اخبار ضد و نقیضی از خیانت استاندار نینوی منتشر شد اما بفاصله ای کوتاه وی از اربیل کردستان عراق با الجزیره  مصاحبه کرده و گناه را بر گردن فرمانده های امنیتی و نظامی موصل انداخت .
در همین اثنا اسنادی در شبکه های خبری منتشر شد که نشان از خیانت داخلی و نقش پررنگ اثیل النجیفی در این ماجرا داشت .
اثیل النجیفی استاندار نینوی برادر اسامه النجیفی رئیس مجلس عراق چهار روز پیش از شروع حمله داعش در بخشنامه ای دولتی زمینه عدم مقاومت نیروهای دولتی و پلیس که در محدوده اختیارات وی بود را فراهم کرده تا نیروهای داعش بدون هیچ مقاومتی خود را به ادارات و موسسات دولتی نینوی برسانند .

اثیل النجیفی استاندار نینوی طی نامه ای به همه ادارات رسمی در این استان دستور داده است تا کلیه اسناد دولتی را سوزانده و در مقابل افرادی که آنان را مجاهدین خوانده است مقاومت نکنند.
متن دستور استاندار نینوی به شرح زیر است:
با توجه به شرایط بسیار سختی که استان در حال تجربه کردن آن است و باور ما به عدم توانایی ارتش در مقابله با مجاهدین، دستورات زیر باید در تمام ادارات دولتی در سطح استان اجرا گردد: ازبین بردن و سوزاندن تمامی قرارداد‌ها و اسنادی که حاوی امضای استاندار است.
هیچ‌یک از کارمندان و کارگران نباید با مجاهدان (تروریست‌های داعش) مقابله کرده و باید برای محافظت از جان‌ها و اموال به هر نحو ممکن فرار کنند.
کاستن از نگهبانی‌های شبانه برای محافظت از جان نیروهای وابسته در صورت سرپیچی فرد خاطی به شدیدترین نحو مجازات شده و از کار خود اخراج خواهد شد و یا به کمیته‌های تحقیق در استان ارجاع داده خواهد شد.
والبته حدود اختیارات وی نیز تنها محدود به کارمندان دولت و  پلیس بود و داستان عقب نشینی ارتش خود داستانی جدا دارد که انرا باید از سرلشگر عبود قنبر فرمانده عملیات مشترک شهر موصل  و سرلشگر علی غیدان فرمانده نیروهای زمینی ارتش موصل پرسید .
بزودی این دو فرمانده ارتشی باتفاق  سرتیپ مهدی صبیح الغراوی رئیس پلیس فدرال در موصل که بهمراه نجیفی به اربیل گریخته بودند به بغداد فراخوانده شدند تا جوابگوی عملکرد خود باشند .
براساس اطلاعات به دست آمده از منابع امنیتی عراق این فرماندهان از چهره های معروف و شناخته شده قائله کنونی عراق هستند که با همکاری با داعش شهر موصل را به آنها واگذار کرده و خود به کردستان عراق فرار کردند.
گفتنی است دو سرلشگر علی غیدان و عبود قنبر 72 ساعت قبل از واگذاری موصل به نیروهای داعش در شهر موصل بودند اما بلافاصله شهر را واگذار و خود فرار کردند.
به گفته منابع امنیتی عراق صبیح الغراوی هم پیش از حمله نیروهای داعش به موصل این شهر را تخلیه کرده بود و خود به طرز بسیار فاجعه باری از این شهر گریخته بود.
اما داعش با دوهزار نفر جمعیت چگونه توانست بر پنجاه و دو هزار نیروی پلیس نینوی فائق آید ؟ 

بنظر میرسد نه تنها دستور العمل  النجیفی مو به مو اجراشده بلکه بسیاری از اعضا پلیس موصل با در اوردن لباسهای خود به داعش پیوسته اند وجود لباس نظامیان عالی رتبه در میان  لباسهای رها شده در کنار خیابانها خود نشان از بی نشانهای بسیار دارد .

اگر چه که با درخواست مالکی برای اعلام وضع فوق العاده در عراق که  سبب می شود تمامی اختیارات حکومتی در دست نوری مالکی قرار گیرد و اختیارات دیگران سلب شود.
نقش دیگر بازیگران این غائله چون اسامه النجیفی رئیس مجلس و برادر اثیل النجیفی  محرز شد . وی با کارشکنی و اجرای ابستراکسیون با همکاری نمایندگان کردستان مانع تصویب وضع فوق العاده شده و البته شروطی خاص مطرح کرده است  وی در این راستا گفته است تا زمانیکه این درخواست در چارچوب یک معامله (بده بستان)مطرح نشود با رای گیری در مجلس درباره این درخواست موافقت نخواهد کرد و باید  مدت آن یک ماه باید باشد و ظرف 15 روز نیز نتایج اعلام وضعیت فوق العاده اعلام شود.
 بنظر میرسد طارق الحسینی تنها نفوذی سیاستهای ضد عراقی در بدنه دولتی عراق نبوده و کسان دیگری نیز در این میان نقش ایفا میکنند .
در این میان و بعنوان حسن ختام باید پای بازیگر مطرح دیگری را به درون  قصه کشاند حارث الضاری رئیس هیئت علمای اسلامی عراق  هیات علما اسلامی عراق، که این روحانی در راس آن قرار دارد، کوتاه مدتی پس از سقوط رژیم صدام حسین، رییس جمهوری پیشین این کشور در سال 2003، تاسیس شد.
این گروه، که جمعی از روحانیون اهل سنت در آن عضویت دارند، هدف خود را حمایت از اهل سنت و دفاع از معتقدات آنان اعلام داشته است.
در مقابل، منتقدان هیات علما المسلمین این تشکیلات را به داشتن تمایلات بعثی و همچنین ارتباط نزدیک با شورشیان عراقی و اسلامگرایان تندرو خارجی در این کشور و حمایت از آنان متهم کرده اند. الضاری نیز پیش از این به ایجاد اختلافات فرقه ای و تندروی متهم شده وی هم اکنون از مهمترین مفتی های داعش بحساب میاید .
به گفته منتقدان، اکثر اعضای هیات علما اسلامی از روحانیونی هستند که در زمان حکومت صدام حسین با برخورداری از حمایت دولت، بر تعدادی از مساجد این تسلط داشتند.حارث الضاری هم اکنون در اردن ساکن است .

سند دوم نامه ای است که چهار روز قبل از بخش نامه اثیل النجیفی از طرف حارث الطاری خطاب به وی نوشته شده و از او جهت همکاری با مجاهدین ( داعش ) و تسهیل مقدمات تسلط بدون مقاومت بر موصل و نینوا را در خواست میکند . جالب اینکه حتی النجیفی در دستور العمل خود بجای بکار بردن لفظ داعش - مسلخین یا تروریست ها از ادبیات نامه الضاری بهره برده و انها را مجاهدین خطاب میکند .
نامه الضاری به اثیل النجیفی در تاریخ 2/6/2014 و دستور العمل اثیل النجیفی به ادارات و پلیس موصل 6/6/2014 و شروع تهاجم داعش یعنی 10/6/2014 و همزانی با روزهای پایانی مجلس عراق و کارشکنی اسامه النجیفی رئیس مجلس می تواند رونشگر بسیاری از سئوالات خوانندگان در چگونگی شروع داستان تهاجم داعش باشد . 


 خبرهای تکمیلی :
الیوم الثامن خبر داد:رییس مجلس عراق ،برادر وی واستاندار نینوا از نروژ درخواست پناهندگی کردند.

این مطلب در : 
  • بنده خدا