نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

پیوندهای روزانه

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۱ ثبت شده است

کنفرانس خبری ۴ اتحادیه بزرگ دانشجویی در اعتراض به طرح اصلاح قانون انتخابات صبح امروز (چهارشنبه) مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

جناح راست نمی‌خواهد نماینده‌ای خارج از اصول خودش به میدان بیاید.

مهدی خوجگی دبیر تشکیلات جنبش عدالتخواه دانشجویی در این کنفرانس با تأکید بر اینکه ما با اصلاح قانون مخالف نیستیم، گفت: جنبش دانشجویی چندین مرتبه اصلاح قانون انتخابات و گرفتن گاف‌هایی که باعث بروز حلقه‌های قدرت و ثروت در کشور می‌شود را مطالبه کرده است.

وی با بیان اینکه مطالبه سال گذشته رهبری نیز همین امر بود، اظهار داشت: تعجب‌آور است مجلسی که ادعای ولایتمداری دارد طرحی را در مخالفت صریح سخنان امام و رهبری، به بررسی گذاشته است.

به گفته وی اگر این طرح تصویب شود باید فاتحه جمهوریت نظام را که امام (ره) برای آن زحمات و سختی‌های زیادی را متحمل شدند، خواند؛ یعنی آن ایده‌ای که امام(ره)برای حکومت مردمی داشت، این اصول زیر پا گذاشته می‌شود و موجب می‌شود یکسری حلقه‌های بسته در نظام ما شکل بگیرد.

خوجگی ادامه داد: براساس این طرح تنها وزرا یا اشخاص با سابقه اجرایی می‌توانند کاندیدا شوند و افراد با صلاحیت از مردم نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود.

وی با اشاره به بندهای دیگر این طرح نظیر تائیدیه گرفتن از نمایندگان مجلس و خبرگان تصریح کرد: این طرح زمینه‌ای را بوجود می‌آورد که بده‌بستان‌های سیاسی باب شود و این موجب فساد می‌شود.

دبیر جنبش عدالتخواه با تأکید بر اینکه نمایندگان چه صلاحیتی دارند که بخواهند صلاحیت فرد دیگری را تائید کنند، گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات بیش از اینکه دغدغه اصلاح قانون انتخابات را داشته باشد، نشان می‌دهد جناح راست سنتی نمی‌خواهد نماینده‌ای خارج از اصول خودش به میدان بیاید.

خوجگی ادامه داد: باید بررسی شود در این طرح کسانی که قدرت لابی کردن با این تعداد نماینده و افراد سیاسی را دارند، چه کسانی‌اند؟ ولی چهره‌های شاخص راست‌سنتی خواهند آمد که نماینده توده‌های مردمی نخواهند بود.

وی با بیان اینکه برگزاری این نشست خبری نخستین اعتراض جدی جنبش دانشجویی به طرح اصلاح قانون انتخابات است، تأکید کرد: اگر این طرح تصویب شود به طور قطع یکشنبه سیاه دیگری را مقابل مجلس رقم خواهد زد و مطمئنا جنبش دانشجویی نخواهد گذاشت که حق مردم پایمال شود.

خوجگی با انتقاد از عملکرد مجلس در زمینه تصویب فوریت این طرح خاطرنشان کرد: نمایندگان ساختمان هرمی مجلسی که ظاهر آن شبیه به اهرام ثلاثه شده است در باطن نیز مطابق باطن فرعون و اهرام ثلاثه نشود که در این صورت جنبش دانشجویی همان‌طور که موسی (ع) با فرعون برخورد کرد، با نمایندگان برخورد می‌کند.

چنین سرعت عملی که برای تصویب طرح قانون انتخابات در مجلس وجود دارد، چرا برای کاهش فشارهای اقتصادی بر مردم در فتنه ارزی وجود نداشت؟

مصطفی حضوری جانشین مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در کنفرانس خبری اتحادیه‌های دانشجویی در اعتراض به طرح اصلاح قانون انتخابات که مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، با بیان اینکه این طرح با شتاب‌زدگی به تصویب رسید، اظهار داشت: تصویب طرح قانون اصلاح انتخابات در حالی صورت می‌گیرد که اصلاحیه قانون انتخابات علیرغم آنکه کارشناسی شده‌تر بود، ولی در شهریور ماه از سوی نمایندگان مجلس حذف شد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، افزود: تصویب این قانون به ابهامات و شبهاتی درباره برخی اشخاص، گروه‌ها و جریان‌هایی در مجلس برای انتخابات ریاست جمهوری آینده دامن می‌زنند.

حضوری با اشاره به اینکه سطح سواد مجلس در این دوره بالاتر رفته است، اظهار داشت: با توجه به اینکه سطح سواد مجلس در این دوره بالا رفته است ولی بسیار تعجب برانگیز است که چرا با توجه به تعارض‌های صریح و آشکاری که این طرح با قانون اساسی و شورای نگهبان دارد، همچنان این طرح در دستور کار مجلس است.

به گفته وی، برخی جریان‌ها در مجلس سعی دارند که پس از تصویب این مصوبه، آن را به مجمع تشخیص بدهند.

این فعال دانشجویی به برخی مواد قانونی طرح اصلاح قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: شورای نظارتی که در طرح اصلاح قانون انتخابات وجود دارد، با نقش نظارت شورای نگهبان در تعارض است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گاه تردیدی در برگزاری انتخابات در نظام جمهوری اسلامی وجود نداشته است، افزود: چنین اقداماتی در مجلس برای تصویب طرح قانون انتخابات ریاست جمهوری اقداماتی است که برخی جریان‌ها در کمیته صیانت از آرا انجام دادند.

حضوری در مورد نقش برجسته مجلس در طرح قانون اصلاح انتخابات ریاست جمهوری گفت: نقش برجسته مجلس در احراز ویژگی‌های رجل سیاسی این سؤال را به وجود می‌آورد که چرا نقش مجلس برای تعیین کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اینقدر برجسته و پررنگ است.

جانشین مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه سرعت عملی برای کاهش فشارهای اقتصادی به مردم در مجلس وجود نداشت، اظهار داشت: چنین سرعت عملی که برای تصویب طرح قانون انتخابات در مجلس وجود دارد، چرا برای کاهش فشارهای اقتصادی بر مردم در فتنه ارزی وجود نداشت؟

اگر این طرح تصویب شود تجمعی بزرگ‌تر از یکشنبه سیاه به راه می‌اندازیم

میکائیل دیانی، نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در این کنفرانس با بیان اینکه ما مخالف اصلاح در قانون نیستیم، گفت: امروز مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرحی را برای تصویب ارائه کرده است که از اصل فساد آور است.

وی افزود: این طرح نه طرح اصلاحی بلکه قسمتی از یک پروژه سیاسی با محوریت آقای لاریجانی است.

نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه این طرح به صورت فوری و فوتی در مجلس اجرا می‌شود حس خوبی به جنبش دانشجویی نمی‌دهد، گفت: یکی از دلایل مخالفت جنبش دانشجویی وامدار شدن کاندیداهای ریاست جمهوری به نمایندگان، افراد سیاسی و نخبگان است.

وی ادامه داد: وقتی در اصلاح ماده ۳۵ عنوان شده است که یک کاندیدا برای ثبت کاندیداتوری باید از ۱۰۰ مقام سیاسی تاییدیه بگیرد این بدان معنا است که کاندیداهای ریاست جمهوری حتی قبل از کاندیداتوری وامدار سیاسیون می شوند.

به گفته دیانی در این طرح شورای نگهبان زیر سؤال می‌رود زیرا اگر کاندیدایی از ۱۰۰ نماینده امضا گرفت و شورا صلاحیت وی را تأیید نکرد آن وقت شورای نگهبان زیر سؤال می‌رود.

وی با بیان اینکه این طرح یک درگیری در حاکمیت نظام به وجود می‌آورد، گفـت: آقای لاریجانی با طرح‌هایی که در این چند وقت در مجلس تصویب کرده است باعث اعمال هزینه به نظام، رهبری و مردم شده است.

دیانی ادامه داد: یکی از این طرح‌ها اتفاقی است که بر سر دانشگاه آزاد افتاد و این طرح همچنان تداوم همان طرح است.

این نماینده دانشجویی با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس را تهدید می‌کنیم که اگر این طرح تصویب شود تجمعی بزرگ‌تر از یکشنبه سیاه به راه می‌اندازیم، اظهار داشت: اگر بخواهیم به این طرح به صورت خوشبینانه نگاه کنیم این طرح را تیمی از اطراف رئیس مجلس اجرا و پیاده می‌کنند که در نهایت به ضرر نظام تمام خواهد شد.

دیانی اظهار داشت: شنیده‌ایم که یکی از مشاورین مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است این طرح در مجلس رای می‌آورد و شورای نگهبان با آن مخالف می‌کند بنا بر این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌آید.

به گفته دیانی این نشان می‌دهد که در مجمع برای این طرح برنامه ریزی شده است و این نشان از سیاسی کاری و اصلاحیه‌ای است که بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اصلاحی.

وی با بیان اینکه اگر محتشمی پور، سعید حجاریان، بهزاد نبوی و امثال هم که طرح صیانت از آرا را به راه انداختند پای این مجلس بودند نمی‌توانستند طرحی را اینگونه به ضرر نظام پیاده کنند، گفت: از اصولگرایان می‌خواهیم در این طرح خود را نشان دهند و جنبشی در مجلس به راه اندازند و پاسخ گوی آرایی باشند که مردم به آنها دادند.

دیانی افزود: از بزرگانی که مردم را تشویق به رأی دادن به این سیاسیون کردند و عکسشان بالای لیست انتخاباتی این سیاسیون بود می‌خواهیم حرف بزنند و نسبت به این طرح موضع گیری کنند.

منافع شخصی و گروهی برای تصویب این طرح در مجلس وجود دارد.

سید ایمان میرزاده نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در کنفرانس خبری اتحادیه‌های دانشجویی در اعتراض به طرح اصلاح قانون انتخابات با بیان اینکه این طرح با چنین فوریتی اولویت ندارد، اظهار داشت: اولویت‌های بزرگتری وجود دارد که با چنین جدیتی در مجلس بررسی شود.

این فعال دانشجویی با تأکید بر اینکه این طرح دستاورد خاصی برای نظام ندارد، اضافه کرد: این شائبه به وجود می‌آید که منافع شخصی و گروهی برای تصویب این طرح در مجلس وجود دارد.

میرزاده با بیان اینکه علما و بزرگان توصیه می‌کنند که باید از ورود به موضوعاتی که در آن شائبه وجود دارد، پرهیز کنیم، اظهار داشت: با توجه به شائبه‌های زیادی که در رابطه با طرح اصلاح قانون انتخابات وجود دارد، مجلس شورای اسلامی نباید برای تصویت این طرح ورود پیدا کند.

نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تأکید کرد: علیرغم اینکه شورای نگهبان با طرح اصلاح قانون انتخابات مخالف است، اصرار برای تصویب این قانون در شأن مجلس نیست.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه مجلس باید برای احقاق حقوق مردم قدم بردارد، تصریح کرد: با تصویب این قانون اتفاق خاصی برای احقاق حقوق مردم نمی‌افتد.

میرزاده با بیان اینکه برخی سعی دارند این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود، اظهار داشت: مصلحت قابل توجهی برای این طرح وجود ندارد و بیشتر مسائل حزبی و گروهی برای تصویب این طرح مشاهده می‌شود.

مطالب مرتبط:

  • بنده خدا