نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

پیوندهای روزانه

شیراز دبی نخواهد شد

سه شنبه, ۴ مهر ۱۳۹۱، ۱۲:۱۵ ق.ظ

روی کار آمدن عابدین به عنوان استاندار جدید فارس موجبات یک تقسیم کار متفاوت و جدید در استان شد.

رک و صادقانه باید گفت که صادق عابدین در واقع محصول فشارها و چانه زنی های جناح موسوم به اصولگرا به دولت در جهت سپردن سکان استانداری فارس به فردی بود که نقش و سهم آنها را در مسائل استان در نظر بگیرد.

از این رو است که می توان گفت که برخی طرح ها و اعمال نظر ها در مسائل سیاسی و فرهنگی در استان در اختیار این جریان سیاسی قرار گرفته و از طرفی در حوزه مدیریت سرمایه گذاری و مسائل اقتصادی استان عابدین مختارانه تر عمل می کند.

با این اوصاف لازم است با دقت بیشتری به اظهارات ایشان در این زمینه نگاه کرد.

به عنوان نمونه هفته گذشته استاندار فارس در حاشیه بازدید از پروژه های گردشگری بخش خصوصی مطالبی را بیان کرد که با توجه به حساسیتهای مردم انقلابی شیراز در مورد بحث سرمایه گذاری و مجتمع های تجاری جای بحث و بررسی فراوان دارد.
عابدین گفت:« ...ساختمانهایی که توسط سرمایه گذاران در شیراز ساخته شده مشکل فرهنگی ندارند بلکه باید برای مردم برنامه ریزی های فرهنگی در داخل این ساختمانها انجام شود.

صادق عابدین با اشاره به ساخت مجتمع بزرگ تجاری و تفریحی در شمال غرب شیراز، تصریح کرد: وجود چنین مجتمع هایی برای شیراز یک فرصت بزرگ است زیرا اشتغالزایی فراوان در زمان ساخت و یا زمان بهره برداری به همراه دارد.

استاندارفارس افزود: این مجتمع دارای نمازخانه ای مناسب و قابل تقدیر است که در این میان قرار شد از این پس ارایه مجوز به پروژه های مختلف با مد نظر قرار دادن محلی مناسب برای نمازخانه همراه باشد.

...توجه به بخش گردشگری از دو جهت ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری مورد تاکید است»

اما اظهارات استاندار فارس در این مدت مورد انتقاد برخی قرار گرفت.
امام جمعه شیراز نیز دیدگاههای متفاوتی در مورد مسائل فرهنگی و اشتغالزایی در مجتمع های تجاری دارد.

آیت الله ایمانی در این باره می گوید:«این شرایط به گونه ای وجود دارد که آنهایی که برج تجاری می سازند با عنوان سرمایه گذار تلقی می شوند اما با کمی دقت می توان متوجه شد که در این مسیر آن سرمایه گذار زرنگ، پول مردم را جمع و با همان پول ساخت و ساز کرده و از درآمد حاصل از آن در کشورهای غربی به خوشگذرانی می پردازد.
رواج اینگونه مراکز تجاری در مناطق خاصی از شهر مفاسد بسیاری را به دنبال دارد و نباید به بهانه به دست آوردن چند امتیاز مالی، حقوق مردم شهر را نادیده گرفت

این گونه اماکن جز ترویج فساد اخلاقی چیز دیگری به دنبال نخواهد داشت

از طرفی مطمئنا اثرات سو فرهنگی این مجتع های تجاری در نظر منتقدان محدود به نداشتن نمازخانه نیست که جناب استاندار آنرا در این حد تقلیل داده و با یک توجیه مردود از آن می گذرند .


نویسنده وبلاگ جمعیت 1=1 نیز بمناسبت افتتاح هایپر استار در جواب ادعای اشتغال زایی پروژه های تجاری خطاب به نمایندگان بخش اشتغال استان می نویسد: «جناب آقای اشتغال سومین حرم اهل بیت(ع)! انتظار این بود که می فرمودید مطابق نُرم های جهانی در برابر هر واحد تجاری فروش کالای خارجی، چه ضریبی از اشتغال داخلی از بین میرود. آن گاه ضریب فوق را در 2500 ضرب نموده و سپس در صورتی که شجاعت کافی داشته باشید طی مصاحبه ای رسما اعلام نمائید که پروژه خلیج فارس در برابر اشتغال هزار نفر (در فاز اول) چند کارخانه داخلی را تعطیل یا به ورشکستگی کشانده و چه تعداد از کارآفرینان و صنعت گران کشور که (اتفاقا مخاطبین اصلی دعوت مقام معظم رهبری در حمایت از سرمایه ایرانی هستند و انصافا بی ادعا در حال کسب و کار و افزایش تولید کشورند) را راهی زندان نموده است؟ لطفا در بررسی هایتان سری هم به هند بزنید و بیکاری و اعتراضات سیاسی - اجتماعی ناشی از حضور "کارفور" در آن کشور را نیز ملاحظه بفرمائید. ما مطمئنیم پس از بررسی های لازم، شما عزیزان شهامت گفتن این نتایج را دارید. پس بی صبرانه منتظریم... »

اما حمایت استاندار از احداث مجتمع های تجاری با چه نگاهی است؟

استاندار فارس در یکی از جلسات دانشجویی وقتی با سئوالی در مورد مجتمع های تجاری و سرمایه گذاری در شیراز مواجه می شود این گونه پاسخ می دهد:«آیا شما دوبی را دیده اید ؟»

عابدین بعد از آن از رشد و توسعه و پیشرفت دبی با دانشجویان سخن می گوید.

توضیحات و سئوال استاندار فارس از دانشجویان نگاه و غایت نگرشی در اهداف و در الگوهای ذهنی وی را مشخص می کند.

از طرفی دبی را باید با این فرمول تعریف کرد.

گردشگری + سرمایه گذاری خارجی و ساخت مجتمع های تجاری و... = دبی
حال باید پرسید آیا نگاه استاندار محترم نیز در توریست و گردشگری نیز معطوف به غایتی مثل دبی است که در قضیه سرمایه گذاری به ان توجه ویژه دارند یا اینکه نگاهی دیگر دارند؟

جذب توریست و گردشگر در شهر هایی مثل مشهد و یا شیراز چگونه باید باشد؟
چندی پیش همایشی با عنوان اولین همایش بین المللی معماری و توریسم، در مشهد برگزار شد. یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که در این همایش مطرح شد، لزوم توجه به شرایط ویژه شهر مشهد بود. به اعتقاد پروفسور بهرام شیردل، استاد معماری دانشگاه هاروارد آمریکا، شهر مشهد در حوزه جذب گردشگر مذهبی ارزش و جریان خاص خودش را دارد و دلیلی ندارد بخواهیم با احداث پروژه‌هایی در این شهر، آن را شبیه دبی کنیم

وی در این باره افزود:«باعث تاسف است که پروژه‌هایی در مشهد دیده می‌شود که می‌خواهند جایی در این شهر را شبیه دبی کنند، دلیلی برای این کار وجود ندارد، یک میلیون ساختمان هم که با این ویژگی‌ها بسازیم این اتفاق نمی‌افتد و البته قرار هم نیست بیافتد.

این استاد دانشگاه هاروارد با اشاره به برخی ساخت و ساز‌ها در شهر مشهد بیان داشت: شهر مشهد ارزش و جریان خاص خودش را دارد، مشهد مربوط به زائر است، مربوط به گردشگری نیست و این موضوع بسیار ناراحت کننده است که برخی می‌خواهند با پروژه‌هایی در مشهد، این شهر را شبیه دبی کنند. پروفسور شیردل ادامه داد: «این کار عملی نیست و دلیلی هم برای انجام آن وجود ندارد، چرا نباید متوجه شویم که ارزش مشهد چیست و چرا نباید مشهد را با توجه به آن چیزی که هست بشناسیم»

سخنان پروفسور شیردل مخاطب را به فکری عمیق وا می دارد.مشهد امروز همان مشهدی است که ایشان می گویند نه رنگ وبوی زیارتی دارد ونه به دبی تبدیل شده است ملقمه ای از محصولات هر تفکری در این شهر جمع گشته و مشهد را ساخته است.

اما چرا دبی - دبی شده است؟

این شهر فستیوالی از برج و ساختمان و مجتمع تجاری است.چرا که دبی نه آب و هوای درستی و نه معماری و آثار فرهنگی و باستانی بدرد بخوری دارد . دبی هویتی ندارد. پس مجبورند برایش با چهار تا آسمانخراش و جزیره تفریحی و مجتمع تجاری هویت بسازند.

شیراز هویت دارد

شیراز شهر شاهچراغ و چند صد امام زاده دیگر است - شهر حافظ و سعدی است - شهر مجموعه عظیم کریم خانی - شهر باغ نارنجها و سوغات و صنایع دستی خاص بخود - شهر باغ ها و مجموعه های قدیمی - شهرعرفای بزرگ چهل تنان و هفت تنان - شهر آب و هوای معتدل و معروف ۴ فصل - شهر پاییز رنگارنگ - شهری که قطب درمانی کشور است - شهری که تنها پیست اسکی جنوب کشور با توریستهایی از حاشیه خلیج را دارد شهری است که در کنار خود تخت جمشید و نقش رستم را دارد - شیراز میراث دار هویت زندیه و هخامنشی است - شیراز شهر ملاصدراست شهر دستغیب و محلاتی و ربانی - شهر انگور زرین و مسقطی لاری و یوخه شیرازی و...

توریست و گردشگری باید با توجه به ظرفیتهای فرهنگی توسعه یابد وگرنه همان راهی را طی خواهد کرد که طی دویست سال اخیر باعث از میان رفتن هویت ملی و دینی و تغییر ذائقه ملت ما شد .

آقای استاندار

شیراز نه دبی هست و نه دبی می شود - شیراز شیراز است و توسعه اش باید با توجه به هویتش انجام گیرد و شما اگر چنین قصدی دارید بهتر است در شهری دیگر این طرح را پیاده کنید.

  • بنده خدا

نظرات  (۴)

سلام علیکم
وبلاگ ارزشی تحلیلی عبرت در 185 امین پست خود با:
"رنج نامه ای از یک سفر؛ اصحاب کهف خواب ندارند!"
بروز شده است.
در صورت تمایل، شما را به مطالعه این یادداشت انتقادی و
در حال و هوای مظلومیت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی دعوت می کنم.
ع.ب.ر.ت
Ebrat.BlogSky.com
  • صبح ادینه
  • سلام
    واقعا جای تاسفه که جناب استاندار شهر مطلوب و ایده الشون دبی هست.
    این اوج بی توجهی ایشون رو به فعالیت فرهنگی میرسونه که به یک نماز خونه راضی میشن
    البته درسته که اقامه ی نماز بزرگترین فعالیت فرهنگیست ولی اقامه ی ان نه خواندن ان.
    از وبتون استفاده کردم.ممنون.
    پاسخ:
    لطف دارید شکر خدا
  • یه بسیجی شیرازی
  • فیلم آخرین نماز جماعت شهدای صابرین در وب یه بسیجی شیرازی.
    www.hizbolah1357.mihanblog.com
    لطفا با ما باشید قراره اولین یادواره شهدای صابرین رو برگزار کنیم.
    خوش به حال سوسولها

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی