نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

پیوندهای روزانه

بازار شیطان و شیاطین بازار

چهارشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۹:۲۰ ق.ظ

بازار شیطان را شیرازی ها خوب می شناسند،  جمعه بازاری در حاشیه جاده کمربندی (پشت دارالرحمه ) و جایی برای خرید و فروش اجناس دست دوم و زیر قیمت .

فروشندگان این بازار اغلب کسانی هستند که روزها  وقت و بی وقت در کوچه های شهر جار می زنند یخچال کهنه ، سماور کهنه ، دیگ مسی خریداریم . ایام هفته روزهای خرید و بازار شیطان موعد فروش اجناسی است که در طول هفته خریده اند و اگر اشکالی داشته تعمیر کرده اند و جنس را آماده فروش کرده اند .

اجناس دست دوم خواه ناخواه محدوده غیر قابل انکاری از بازار داد و ستد  قشر مستضعف هر جامعه ای را تشکیل می دهد . این بازار غیررسمی حتی شهرتی جهانی یافته و به بازار خرید وفروش لباس ان در سر تاسر جهان تاناکورا می گویند .

شیراز نیز مثل هر شهر دیگر بازارهای هفتگی خرید و فروش اجناس دست دوم دارد اگر مطلع باشید سه بازار عمده دست دوم در شیراز وجود دارد  بازار خریدو فروش ماشین در میانرود ، بازار شیطان و بازار خرید وفروش پرندگان وحیوانات که به فاصله کمی از بازار شیطان و همزمان با آن براه می افتد .

علی رغم خبری که یک از رسانه های استانی در مورد بازار شیطان منتشر کرده و و از زبان یکی از اعضا شورای شهر و فرماندار شیرازکه به بازدیدبازار شیطان رفته اند  این بازار را محل داد وستد اجناس دزدی و اکثر فروشندگان را معتادان و مجرمان معرفی کرده اند و انگ غیر اسلامی بودن را به آن زده اند بنده نظر دیگری دارم مسئولین محترم که احتمالاْ برای اولین بار از پشت میزهای خود خارج شده و به این بازار ها سر می زنند باید بدانند هر کس که لباش کهنه و مندرس داشت و از فقر مالی برای گذران زندگی و سیر کردن شکم خانواده اش  که درروایات ما همتراز جهاد فی سبیل الله  تعبیر شده ، مجبور به خرید و تعمیر و سپس فروش اجناس دست دوم شد معتاد و مجرم نیست و هر جنس دست دومی هم دزدی نیست ، اگر چه که منکر وجود اجناس دزدی در این میان نیستم.

مسئولین عزیز پشت میز نشین بد نیست کمی به خود آیند و پیش خدای متعال استغفار کنند که براحتی تعداد زیادی از مردم شریف و مستضعف این شهر را  بخاطر دور شدن از فضای زندگی مردم و از دست دادن ارتباط و شناخت خود از مردم با این الفاظ خطاب می کنند .

بازار شیطان بر خلاف گفته مسئولین محترم متشکل از افرادی آبرودار و شریف است که در این تنگنای اشتغال ممر در آمد خودشان را در این روش یافته اند و اگر نبود سلامت و شرافت آنها شورای شهر و فرمانداری را نیز یارای مقابله با آنها نبود کما اینکه بازار دیگری در همان نزدیکی که محل خرید و فروش پرندگان وحیوانات است مورد توجه مسئولین قرار نمی گیرد چرا که برای تعطیلی آن باید هزینه برخورد با چاقو کش ها و خلافکارهای پرنده فروش در نظر گرفته شود ( اگر چه که باز هم تمام انها مد نظر نویسنده نیستند ولی اکثریت آنها چنین اند ) .

بازار دست دوم  بازاری پویا وزنده است و راه از میان برداشتن معضلات آن تعطیلی آن نیست و بخشنامه ها توان از بین بردن این نوع داد و ستد را ندارد .

تعطیلی غیر کارشناسی  بازار دست دوم فروشها که بوجود آمدن آن نتیجه عدم توجه عادلانه به پایین و بالای شهر توسط مسئولین شورای شهر و دیگر مسئولین و همچنین دیگر معضلات موجود در محلات فقیر است نه تنها کمکی به زیبا سازی شهر آقایان نمی کند که موجبات خرد شدن استخوان فروشندگان مستضعف این بازارچه ها زیر چرخ توسعه مد نظر آقایان است .

کما اینکه پس از مصوبه شورای شهر در این مورد که دستور تعطیلی این بازارچه  صادر شد و هیچ جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشد بسیاری از فروشندگان این اجناس به خرید وفروش مواد مخدر در دروازه اصفهان و دیگر نقاط جرم خیز شهر روی آوردند .

از طرفی با نگاههای یک جانبه و ناعادلانه خود امکانات را به سمت بالاشهر و خوش نشین ها می برند و آنجا را آباد می کنند و موجبات عقب افتادگی پایین شهر را فراهم می کنند و از طرفی وقتی نتیجه نگاههای توسعه محورشان در پایین شهر بروز کرد و معضلاتی آفرید بجای برخورد علمی دستور تعطیلی و برخورد حذفی می دهند ، گویی قرار است پایین شهری ها کلاً بمیرند و از حق زندگی هم محروم شوند .

نهایتاً اینکه آقایان مسئول یقه سفید، زیر کولر نشین و  لپ گل انداخته  نگاههای ظالمانه و غیر کارشناسی شما موجبات روی آوردن ایشان به مشاغل کاذب دیگر خواهد شد که مشکلات حاد تری ایجاد خواهد کرد و سپس باید هزینه های گزافتری برای رفع و ترمیم آن پرداخت ،  اگر قرار بود جابجایی یک پدیده در بالاشهر صورت بگیرد مطمئناً  که جایگزین و جانشین آن با مطالعه و برنامه ریزی مشخص می شد ، بر شما چه می گذرد که در مورد مردم فقیر فقط به حذف و تعطیلی می اندیشید و محاسبه ای برای نان شب فروشندگان این بازارچه نمی کنید  ؟؟؟

 در ایامی که حمایت از سرمایه برداران و غارت گران مال مردم بدست برخی از مسئولین اجازه چپاول مردم می گیرند  و مردم پایین شهر زیر چرخ تفکرات پوسیده برخی مسئولین له می شوند جای سکوت و مصلحت و توجیه نیست و بنا بر حکم آن پیر فرزانه که می گفت :

 " خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد. و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار بشوند, معاذ اللّه که این با سیره و روش انبیا و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین(ع) سازگار نیست"

 هر برخورد حذفی و غیر کارشناسانه بدون ایجاد بستر مناسب دیگری جهت ادامه  فعالیت مردم شریفی که در بازار شیطان  مشغول فعالیت هستند با واکنش انقلابی و هر عمل کارشناسانه  و با ایجاد بستری مناسب برای ادامه تامین معاش این قشر از مردم با حمایت و پشتیبانی و تشویق فرزندان روح الله کبیر مواجه خواهد .


-کاش مسئولین  بجای برخورد با بازار شیطان بازار ادعایی فروش اجناس دزدی دست دوم بفکر تعطیلی بازار خرید وفروش زمینهای دزدی شیاطین اصلی بازار در استان می بودند .

- (زمین خوار معروف  ع ن ) که با حاشیه امنی که مسئولین قضایی با عدم قاطعیت وبرخورد با ایشان بوجود آورده اند  از مفسدی خرده پا به مفسدی گردن کلفت تبدیل شده اقربا اعضا خانواده خود را نیز بوسط گود کشده  وی و اعضا خانواده اش متهمین اصلی  دستگیر شده در پرونده فساد 28 میلیاردی خرید وسکه و ارز هستند

شنیده های حاکی است احتمال انجام  تبانی و بوجود آوردن فشارهای جدی !!! به بازپرس پرونده جهت تبرئه و ماست مالی پرونده ایشان وجود دارد .

کاری نکنیم که مردم برخوردهای قضایی را با دیدن تبرئه مکرر آقازاده ها و زمین خواران  به سخره بگیرند و مفسدین و مسئولین نظام را هم کاسه بدانند .

  • بنده خدا

نظرات  (۳۱)

سلام
می خونم و انشالله سر فرصت نظر می دم.
نگاه جالبی بود.خود من هم از این دید به بازار شیطان نگاه نکرده بودم.
استفاده کردم
پاسخ:
ممنون . امید که موثر باشه
  • فریاد فداییان رهبر
  • سلام. به روزم با "حکایتی آشنا برای شیرازی ها".
    سلام
    جالب بود. اول اینکه یاد گرفتن آفتابه دزدا افتادم و زمان آقای ع که گردن ارازل آفتابه مینداختن و تو شهر می چرخوندن یا گرفتن افاغنه محترم و ...
    تو این شهر عادت کردیم به "خرده بگیری و جمله ول کنی" اینکه شاه دزدا رو دست می گردونن و بدبختایی که ا قبل همون شادزدا و سیاست های غلط ما به این روز افتادن رو قربونی میککن.
    من مخالف ساماندهی بازار شیطون نیستم! اما کی می خواد شیطون های زیر ریش برخی آقایون رو سامان بده؟
    بازم باید بگیم مشکل مجید سوزوکی ها نیستن مشکل حاجی گرینوف ها هستن. مشکل نون به نام دین خوردنه اگرنه اینا که سروتهشون چهارتا قالپاق یا ضبط دزدیه.
    بازهم میگم باید به حال این بازارها فکری کرد اما این بازارها مشکل اصلی نیستن.
    سلام آقا من بچه بودم با بابا رفتیم
    اونجا دوچرخه خریدیم
    یعنی من و بابام دزد بودیم
    بگید من طاقتش دارم
    سلام سید جان
    یک سوال
    شما با این مسوولین دیدار رو در رو داشتید؟
    پاسخ:
    تا حالا که نه
    خواستم ببینم ازشون هم پرسیدید چرا این همه کلاه برداری و خلاف قانون از حمله برج های دو قلو کنار رفته ان اما این بازار این قدر اهمیت داشت که رسما مستفیض بفرماین که حالا توی کدام بازار دزدی نیست باید بازار رو تعطیل کرد اقتصاد راه اندازی نمی‌کنن که هیچ حلوی دو لقمه کسب حلال هم چه ها که نمی‌کنن
    دفتر مطالعات فرهنگی تمهید در ادامه برگزاری طرح مطالعاتی نسیم حیات چهارمین کارگاه آموزشی این طرح را با عنوان « توسعه و اقتصاد » با حضور حجت الاسلام والمسلمین عباس محسنی از شهر مقدس قم برگزار می نماید.
    زمان :جمعه 22 اردیبهشت 1391 از ساعت 8 صبح الی 13
    مکان :شیراز ، خیابان بین الحرمین ، مسجد مدرسه علمیه مقیمیه(طاهریه)
    ******
    بررسی مفهوم فقر و عدالت اجتماعی و تفاوت های آنها
    تعریف علم از نظر اسلام چیست؟
    بررسی جایگاه علم در غرب و نسبت آن با علم اسلامی
    رشد اقتصادی یا توسعه اقتصادی ؟
    نحوه مواجهه ما با تکنولوژی چگونه باید باشد؟
    بررسی جایگاه قانون در غرب
    با سلام
    معمولا برای جاهایی که بحث امنیتش مطرح میشه باید معاون اجتماعی فرماندار رو همراهی کنه ولی خوب اینطور که توی تصویر پیداست معاون عمرانی میخواد اینبار این بحث رو پیگیری کنه.شنیدید میگن یارو از کسی طلب طناب امانی کرد،صاحب طناب گفت خودم لازم دارم ومیخوام روش کنجد خشک کنم،یارو گفت مگه روی طناب هم میشه کنجدخشک کرد،صاحب طناب گفت که اگر که نخواهم بهت طناب رو امانت بدم بهانه آفتاب کردن آرد هم میارم چه برسه به کنجد-کار برای نشدن که باشه همین میشه.
    در اصفهان هم چنین بازاری که البته شامل وسایل و ابزار نو و دست دوم است به عنوان جمعه بازار در حاشیه شمالی شهر وجود دارد. قبلا این بازار در نقطه دیگری بود و مشکلات ترافیکی و سد معبر داشت و به نام بازار مکاره معروف بود ولی اکنون محیطی را هر چند کوچک به آن اختصاص داده اند و شهرداری یک تابلوی علنی نصب کرده و نام آن را بازار جمعه وسایل خانگی گذاشته است.
    در بین مردم هم دیگر نام بازار مکاره بسیار کم رنگ شده و همه آن را جمعه بازار می دانند.
    جدا از مشکلات فرهنگی موجود در این مناطق ، ساماندهی ترافیکی توسط پلیس و راهنمایی رانندگی و ساماندهی غرفه داران توسط انتظامات جمعه بازار نکات مثبتی است که به راحتی و بدون ایجاد هزینه قابل انجام است.
    شهر داری اصفهان هزینه ساماندهی نظم آن مکان چند منظوره را از خود غرفه داران تامین می کند.

    شنیده ام در برخی جاهااز جمله شهرهای مهم آمریکا ، برخی هنرپیشه ها و افراد مشهور و محبوب روزهایی را اعلام می کنند که در فلان خیابان حضور می یابند و آن خیابان محل کسب و کار دست فروشانی می شود که از این میتینگ مردمی سود معیشتی خود را بدست می آورند و فلسفه آن حرکت به جز دیدار یک چهره محبوب با هوادارانش و میتینگهای مردمی ، به کمک به قشر کم درآمد میل پیدا کرده است..شاید این ماجرا واقعیت نداشته باشد چون حاکی از یک شنیده است ولی بنظر یک الگوی قابل تامل برای حرکات خودجوش در کمک به قشر کم درآمد با حفظ آبروی آنها و جلوگیری از تکدی گریست
    سلام
    نکات جالبی داشت و به مسایل دقیقی توجه شده است
    باید توجه داشت که در برخورد با مسولین و دعوت آنها به صلاح و معروف،
    محکم نوشتن، مطالبه آمیز و انتقادی نوشتم لازم و ضروری است اما طعنه
    الود نوشتن و نسبت دادن برخی الفاظ مشکلی را حل نمی کند و بلکه مسوول را
    به واکنش وا می دارد و اجر و قرب متن را پایین می آورد
    به لیست کشورها ایتالیا را هم اضافه کنید. به شخصه ازنزدیک انواع مختلف (و نه لزوما همه) بازارهای اینچنینی را در کشورهای ایتالیا و هلند دیده ام. با توجه به زمانبر بودن تایپ کردن، اگر دوستان مایل هستند میتوانم به صورت شفاهی و آنلاین توضیح دهم. ضمن اینکه امکان تهیه فیلم و عکس (در حد موبایل!) از این بازارها را نیز دارم. امکان لینک دادن به افراد ایرانی مقیم اروپا نیز که آشنایی کاملی با جزئیات این بازارها و نحوه تنظیم آنها را دارند، میسر است
    سلام.
    خواندم نگاه جالبی بود
    باید شیاطین بازار را گرفت ...
    سلام.به روزم با "نامه منتشر نشده به جبهه پایداری انقلاب اسلامی"
    منتظر نظرات شما هستم.
    یازهرا(س)
    http://iga.parsiblog.com/
    یسلام
    به روزم با
    چهره محمود در قاب فتنه گران
    به روزم با مطلب مهم " از مهجوریت میرزای شیرازی و فال اسیری تا تجلیل از فراماسون ها در بنیاد فارس شناسی"
    سلام سید جون. سایه ات سنگین شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    پاسخ:
    بی لیاقتیم
    ان شاءالله هماهنگ می کنم ,خوبه؟
    سلام علیکم ممنون از مطالب خوبتون
    به روزیم با:مسئولین شهری شیراز نخوانند
    نظر ها مشروط به تایید شد اشتباه شده بود حالا فهمیدم
    چندسال پیش یکروز جلوی تلویزیون دراز کشیده بودم، فوتبال نگاه می کردم و تخمه می خوردم.
    ناگهان پدرو مادر و آبجی بزرگ و خان داداش سرم هوار شدند و فریاد زدند که:« ای عزب! ناقص! بدبخت! بی عرضه! بی مسئولیت! پاشو برو زن بگیر ».
    رفتم خواستگاری؛ دختر پرسید: « مدرک تحصیلی ات چیست »؟ گفتم:« دیپلم تمام »! گفت:« بی سواد! امل! بی کلاس! ناقص العقل! بی شعور! پاشوبرو دانشگاه ».
    رفتم چهار سال دانشگاه لیسانس گرفتم ......برگشتم؛ رفتم خواستگاری؛ پدر دختر پرسید:« خدمت رفته ای »؟ گفتم:« هنوز نه »؛ گفت:« مردنشده نامرد! بزدل! ترسو! سوسول! بچه ننه! پاشو برو سربازی ».
    رفتم دو سال خدمت سربازی را انجام دادم برگشتم؛ رفتم خواستگاری؛ مادر دختر پرسید:« شغلت چیست »؟ گفتم: « فعلا کار گیر نیاوردم »؛ گفت:« بی کار! بی عار! انگل اجتماع! تن لش! علاف! پاشو برو سر کار ».
    رفتم کار پیدا کنم؛ گفتند:« سابقه کار می خواهیم »؛ رفتم سابقه کار جور کنم؛ گفتند:« باید کار کرده باشی تا سابقه کار بدهیم ». دوباره رفتم کار کنم؛ گفتند: « باید سابقه کار داشته باشی تا کار بدهیم».
    برگشتم؛ رفتم خواستگاری؛ گفتم: « رفتم کار کنم گفتند سابقه کار، رفتم سابقه کار جور کنم گفتند باید کار کرده باشی ». گفتند:« برو جایی که سابقه کار نخواهد ». رفتم جایی که سابقه کار نخواستند. گفتند:« باید متاهل باشی ».
    برگشتم؛ رفتم خواستگاری؛ گفتم:« رفتم جایی که سابقه کار نخواستندگفتند باید متاهل باشی ». گفتند:« باید کار داشته باشی تا بگذاریم متاهل شوی ». رفتم؛
    گفتم:«باید کار داشته باشم تا متاهل بشوم». گفتند:« باید متاهل باشی تا به توکار بدهیم ». برگشتم؛ رفتم نیم کیلو تخمه خریدم دوباره دراز کشیدم جلوی تلویزیون و فوتبال نگاه کردم!
    پاسخ:
    اینو خونده بودم قشنگ بود
    خوشحال می شوم به وبلاگ من هم سری بزنید . نگاهی به رسانه های استان فارس
    از رنجی که می بریم!
    http://nedaye-andisheh.blogfa.com/
    با مطلبی با عنوان(خاندان اسرار امیز نمازی درترازوی تاریخ) به روزم . منتظر نظرات وانتقادات شما هستم.http://ghasemi57.blogfa.com/
  • رهگـــــــــذر
  • نامه به یک اعدامی
    http://yar1366.blogfa.com/post/36
  • سجاد علی پور
  • سلام به روزم با
    صدا و سیما و تاکتیک نا متقارن منفی
    سخنرانی شنیدنی حجه السلام انجوی نژاد(شنبه 30اردیبهشت)
    قابل توجه همگان:
    http://rahpouyan.com/pageSound.asp?tid=2004
    نامه ای به فرماندار سابق شیرازsobheshiraz.blogfa.com
    اعلام کاندیداتوری یکی از عدالتخواهان برای انتخابات شورای شهر!
    http://www.11-22.blogfa.com/
    سلام ضمن عرض قبولی عبادات در ماه مبارک رجب یه مطلب نوشتم در مورد
    هشدارنامه ای به مهندس برومندی نماینده شهرم مرودشت میخواستم با توجه به اینکه شما در این موارد صاحب نظر هستید یه نظری هم به مطلب من بدید
    با تشکر
    سلام دوست عزیز ما یه وبلاگ زدیم به اسم دانشجویان ایرانی ،خوشحال میشیم به وبلاگ تازه تاسیس ما هم سری بزنیددرضمن وبلاگ شمارو هم لینک دادیم قصد ما ارتباط بیشتر با فعالین در عصه فرهنگ مخصوصا قشر جوان ، دانشجو وطلبه هست

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی