نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

پیوندهای روزانه

دستان پشت پرده

شنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۵۶ ق.ظ

 دانشجو باید تحلیل داشته باشد هر چند غلط

این جمله یکی از اولین و کاربردی ترین جملاتی بود که در ذهن نویسنده زمانی که سالهای ابتدایی دانشجویی را می گذراند ، تاثیرات عمیقی گذاشت .

تا قبل از سالهای دانشگاه از ژست دانشجویی فقط کلمات قلمبه سلمبه و سخنرانی و تریبون آزاد و مرده باد ، زنده باد را در ذهن داشتم لیکن بمحض ورود به دانشگاه وشکسته شدن غول ذهنی که ازمحیط آن برای خود ساخته بودم دریافتم که دانشگاه نیز جایی نیست که دانشجو خودش را به  آن بسپارد  و فارغ از دغدغه درست بودن یا نبودن قرائتهای رسمی احزاب و جریانهای مطرح کشورکه به آنها نزدیک تریم فقط به خواندن تحلیل ها و بولتنهای آنها اکتفا کنیم .

اتفاقات مختلف و کنجکاوی در حواشی و فرعیات هر اتفاق و ماجرا و اثبات نادرست بودن اکثر قرائت های مشهوربازار سیاست ، نویسنده را دچار تشویشی عمیق کرد  اکثر مواضع و شایعات نقل زبان سیاست مداران آنقدر از زبان دیگران تکرار می شود تا تواتر ما را باین نتیجه میرساند که این حرف صحیح است لیکن مواضع حاشیه ای و فرعی در مورد همان ماجرا وجود دارد که برخی تا مرز وارونگی با موضع اول پیش می روند .

تجربیات شخصی بنده در برخورد با این دوگانگی ها  این جمع بندی را بوجود آورد که آب و تاب رسانه ای و داد و قال های سیاسی نمی تواند قبال اعتماد باشد هر چند که از زبان شخصیتهای مختلف و تعداد زیادی از اطرافیان شنیده شود این موجهای رسانه ای خواه بصورت شایعه یا مواضع و یا قیل و قالهای سیاسی ضد شخصیتهای کشور می تواند  تا بدانجا ضریب بگیرد که ایت الله شهید بهشتی گزینه بعدی رهبری پس از امام ، منافق خوانده شود و عامل قتل طالقانی و مایه لعن ونفرین مردم و موجبات اعتراضات و تظاهراتهای خیابانی ضد وی ولی حقیقت جای دیگری باشد .

تجربیات حاصله موجب شد که خیال راحتی که در قبال هر خبر وموضع وجود داشت به خیالی ناراحت و مشکوک به پدیده ها تبدیل گردد اگر چه سو ظن به گفته ها و شنیده ها و در پیش گرفتن راه کشف حقیقت همیشه مسیرمطمئن را نمی پیماید لیکن اعتماد چشم وگوش بسته به مواضع رایج سیاسی و اجتماعی نیز برای بنده چون ماندن در گرداب تشویش و دوری از حقیقت رنج آور است .

در این میان شاخص رهبری و سخنان آرام و متین حضرتش چنان حکیمانه حقیقت موجود را آشکار می ساخت ، که بنا بر تجربه نیز یقین حاصل شد مطئمن تر و درست تر از آن یافت نمی شود و همیشه پس از خوابیدن گرد و غبار فضای داغ رسانه ای نظرات رهبری بهترین و دقیقترین تحلیل بوده است .

این شد که  سنجش حقیقت اتفاقات با در نظر داشتن نظرات آن فرزانه  بهترین راه ممکن بنظرم رسید  حاشا که یکبار آنرا نادرست یافته باشم .

چند وقت پیش از دوست دانشجویی از فعالیتهای تشکلی اش پرسیدم. پیگیر کار کردن روی تناقضات حسن عباسی  و فلسفه اسلامی بود . خبر نظرات شاذ حسن عباسی را داشتم اینبار دقیقتر شدم تا اینکه جوابش را روی سایت اندیشکده یافتم مهم تر از نظراتش سربحث جنجالی فلسفه صدرایی برایم این بود که سخنرانی وی مربوط به دوسال پیش بوده و تاکنون هیچ واکنشی ر ابر نیانگیخته و اما چرا امروز سعی می شود این تضاد و دوگانگی باثبات برسد  و چه سودی به مسببان آن خواهد رسید ؟

یا پدیده احمدی نژاد ، یادم نمی رود در دوره اول احمدی نژاد هیچکدام از گروهها و جریانهای سیاسی از وی طرفداری نکردند و بچه های دلسوز دست خالی انقلابی با تلاش مخلصانه اشان حماسه سوم تیررا رقم زدند . آن روزها همه کسانی که اصولگرا می نامیمشان به ناگاه احمدی نژادی شدند و فضایی بوجد آمد که برخی دوستان احمدی نژادی تر از بچه های ستاد احمدی نژاد شدند و وقتی چند دانشجوی انقلابی به سخنان آقای مشایی در دوست خواندن مردم اسرائیل اعتراض کردند معترض می شدند  که چرا دولت خدمت گذار را تضعیف می کنید ؟ بعد تر ها همین دوستان سینه چاک به یکباره با اوج گرفتن تب جریان انحرافی ،  ضد احمدی نژاد شدند وتکفیرش کردند . ما ماندیم واین چرخش سریع مواضع برخی دوستان ان هم طبق شانتاژ بازی های رسانه ای اصولگرایان .

خود پدیده جریان انحرافی که رهبری هم فرمودند بنده چنین نظری ندارم که اینها جن گیر  جادو گرند و این مسئله رابزرگ نکنید و دامن نزنید و برخی دوستان هنوز هم ول کن ماجرا نیستند و تیتر اول سایتهایشان هنوز جریان انحرافی است .

و مخصوصاً بهره برداری سیاسی از این شعار فریبنده برای تصاحب کرسی های استان توسط آقایان اصولگرا .

آن روزها دوستانم را بر حذر داشتم ازهمراهی با این جمع چرا که گردانندگان و ترتیب دهندگانش را می شناختم ، چهره های سیاسی  که بازی هایشان را از نزدیک دیده بودم و بدرستی می شناختم ، به بهانه های مختلف  به دولت فشار می آوردند که پست استانداری را به یکی از آنها یا کسی که منافعشان را در نظر بگیرد بسپارد که اینبار با فشارمضاعفی که آوردند و قفل زدن بر درب استانداری انگار موفق شدند  لیکن هنوز چند ماهی از استقرارشان در استانداری نگذشته بود که بسیاری از دوستان با اجرای همان اعمال  استاندار قبل که مورد اعتراض این آقایان اصولگرا واقع شده بود و برایش تا مرزکفن پوشی پیش رفتند باین نتیجه رسیدند که  شعار جریا ن انحرافی در واقع خواسته آقایان  اصولگرا را بر آورده کرد و ازنیت ایشان نیز برای همین منظور استفاده شده . 

دستان پشت پرده ، مسئله این است همیشه دستانی پشت اوج گرفتن ها و تب کردن های سیاسی هستند که باید شناختشان و نیتشان را تشخیص داد .

سالهاست که در یافته ام که قیل وقال کردن ها و جار و جنجالهای رسانه ای جلوی چشم مردم توسط جریانهای سیاسی  یعنی اینکه آن پشت دارد اتفاقی می افتد .

توصیه ام به دوستان بزرگوار این است که همیشه در اینگونه اتفاقات سیاسی بدنبال اشخاص و نیت ها  و قرائت های فرعی بگردید تا بتوانید با نگاهی همه جانبه پدیده ای را تحلیل کنید . مخصوصاٌ در مورد جریانهای سیاسی که استاد اجرای شوهای سیاسی اند .

هشدار : خیلی ها از اینکه شما قرائت متفاوتی از آنچه آنها می گویند و می خواهند داشته باشید بر آشفته خواهند شد و منافعشان در خطر خواهد افتاد 

 

  • بنده خدا

نظرات  (۶)

تحلیل خوب و پخته ای بود
خدا حفظت کنه

هر چند میدونم با این حرفها شما رو هم متهم به انحراف خواهند کرد
پاسخ:
ما بجای اکسیژن انگ و بر چسب تنفس می کنیم نگران نباش
آقای ذوالانوار کاش به جای سه دانگ سی دانگ خانه داشتید اما...!!! http://shirazema.com/
بسیار مطلب خوبی بود
زنده باد به این جسارت و زکاوت
زنده باد گفتمان امام و انقلاب و رهبری
انتخاب اصلح (تکمله ای برای سید حسین ذوالانوار)
http://jam-fars.blogfa.com
  • محمد حسین شعبانی
  • با تشکر از تشریح خوب و عالمانه ات از سخنان آقا اما کو گوش شنوا؟
    بعضی از ماها فقط آقا رو برا این میخوایم که عکسشو رو دیوار اتاق بذاریم ولی ذره ای تحلیل از حرفاش نداریم.
    اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا...
    دوست بزرگوار با نام مستعار کوثر خوب بود اشاره میکردید که شما خود یکی از کارکنان استانداری هستید!!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی