نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

پیوندهای روزانه

سخنی در باب تبلیغات کنگره سرداران استان

پنجشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۰، ۱۲:۵۳ ق.ظ
عید سال ۸۹ به همت بزرگان استان سراسر شهر پر شد از تصاویر شهدای فارس که تا کنون شاید در هیچ یک از فعالیتهای فرهنگی شهر دیده نشده بود  .

 آنروزها در حمایت از این حرکت فرهنگی مطلبی نوشتم (از اینجا بخوانید ).

همچنین همزمان با سومین سفر استانی رئیس جمهور به شیراز و فارس در اعتراض به ریخت و پاشهای آقایان مسئول برای خودنمایی آن هم از بیت المال مطلب دیگری نوشتم بنام نهضت بنر چسبانی  ( از اینجا بخوانید ).

 همچنین مطلبی در مورد نمایشگاه عفاف و حجاب ( از اینجا بخوانید ).

 مدتها بود که نگاه فرهنگی حاکم بر مسئولین فرهنگی در کشور برایم یکی از سئوالات جدی بود که هیچ جوابی جز  عدم انجام امور با تفکر و تعهد و تخصص نمی یافتم .

چرا که مسئولین فرهنگی از کار فرهنگی  تنها به اموری اهتمام می ورزند که در چشم بیاید و بتواند دهانها را ببندد  از جلسات پر سر و صدای سیاسی در دانشگاهها تا سایتهای اینترنتی که باید بازدید کننده زیاد داشته باشد تا موفق بنماید  .

از این روست که ناچار رو به تبلیغات می اورند  و در این میان تکنولوژی روز چاپ پوستر های بزرگ و بزرگتر وامروز هم بنر های تبلیغاتی می تواند کمک شایانی برای انجام امور محوله با این تعریف بدهد.

متاسفانه وقتی نوع گزارش دادن و گرفتن مسئولین در کشور معطوف به دریافت گزارش های تصویری و بصری است و با یک کارنامه کاغذی همراه با عکس های گوناگون میتوان به رتبه های بزرگی در سیستم فرهنگی دست یافت .  این فعالیتها بنوبه خود نوعی دستگاه تربیتی می سازند که معطوف به ظواهر و مادیات است وخوب تربیت یافتگان آن هم عملا پا را فراتر از شعار دادن و حفظ ظاهر نمیکنند و این خود معضل بزرگی است در فرهنگ ما .

این البته در جای خود جای تاسف و غصه بسیار دارد که بسیاری از مسئولین فرهنگی در کشور این راه را در پیش گرفته اند و مصرانه در این راه میکوشند  اما از آن تاسف بار تر اینکه در مورد مسائل معنوی و فرا مادی نیز باز دست به همین امور بزنیم .

بطور مثال برای ترویج فرهنگ شهادت امروز مراکز فرهنگی ما محصولاتی چون پوستر و چفیه و پلاک و عطر ارائه میدهند کمی در مورد نوع این محصولات بیاندیشید ؟تمامی انها فقط نوع ظاهر شهدا را مشخص میکنند این البته فقط محدود به محصولات فرهنگی هم نیست در سخنرانی ها و همایشها نیز چنین است .

در این میان تنها کتب دفاع مقدس و برخی فیلمهای آن دوران چون روایت فتحند که حرفی در باطن جنگ در دل دارند . وببرخی سخنان که در دلها حبس شده اند چرا که دل راز دار ان باطن امروز نیز خود رزمنده مانده  و این ماندن و حضم نشدن امروز یعنی مارک خوردن ابرو رفتن و له شدن  نهایتا اینکه این محصولات خاص که میتواند راهنمای ما به سمت باطن  شهادت باشد  نیز مهجور مانده و اقبال عمومی به ان هنوز شتابی چون محصولات ظاهری نگرفته .

واین به نوبه خود باعث شده که تربیت یافتگان این نوع روشهای ظاهری از شهدا  ظاهر را بگیرند و در باطن تهی باشند از درون مایه رزمندگان جهانی اسلام و سربازان خمینی کبیر .

خلاصه مطلب اینکه برای ترویج شهدا نیمتوان به این ظاهری جات بسنده کرد اما سخنم با کنگره سرداران فارس  اگر چه که در استان رخوت زده فارس همین علم کردن تصاویر شهدا خود زنده کردن احترام به ایشان است اما بنظر میرسد بسنده کردن به ان چیزی جز ادامه راه  ظاهر گرایانه ان هم در سطحی بزرگتر نیست . حتی اگر هم بخواهیم همین اثر را برای نوع عملکرد کنگره قبول کنیم حداقل روشهای بکار گیری آن مورد اشکال است .

نصب این همه بنر وعکس شهدا  در بلوار ها و خیابانها که پرخرج و کم عمر هستند چه توجیهی دارد آن همه بنر که در سال گذشته نصب شدند مطمئنا بلا استفاده شده اند و با چند بار استفاده دور ریخته خواهند شد .

اما راه حل : استفاده از هنر انقلابی نقاشی های دیواری می تواند جای خالی تصاویر شهدا را در شهر و استان بپوشاند ان هم با خرجی متعادل و ماندگاری طولانی . اگر مسئولین کنگره سرداران اهتمام ورزند و بجای چاپ این همه بنر پرخرج به نقاشی دیواری های انقلاب  روی بیاورند فضای شهر نیز تغییر خواهد کرد .از این گذشته  بعد از چند وقت بنر ها پوسیده وبی کیفیت میشوند و اجبارا باید دوباره هزینه کرده و تعویضگردد.

سالهاست بخاطر نبود متولی خاص در این حوزه بمرور تمام نقاشی های دیواری شهر پاک شدند و تابلو های تبلیغاتی جای انها را گرفتند .اگر چه که کنگره سرداران دست به رسم چند نقاشی دیواری در شهر کرده است اما باید گفت نه تنها کافی نبوده بلکه برخی از انها بعلت بدی رسم مجبور به تصحیح شده اند .

مطمئنا هزینه ای اینچنین دیگر به این نزدیکی ها در حوزه بحث شهدا به استان نخواهد رسید چه بهتر که با یک تفکر ساده در هزینه چاپ و عمر محصولاتی که دارد تولید میشود به سمت تولید محصولات ماندگار و اساسی شویم .


هر وقت به تهران سفر میکردم و بر روی دیوارهای ساختمانهای مختلف شهر نقاشی دیواری هایی از چهره ها و نمادهای انقلابی میدیدم در ذهنم می پروراندم شیراز نیز ظرفیت کمی برای استفاده از این هنر انقلابی ندارد  شخصیتهای بزرگ اسلامی و انقلابی و رزمندگان پرسابقه دفاع مقدس و...

نقاشی دیواری را که مستحضرید اولین از  ساختار شکنانه ترین و انقلابی ترین هنرهاست که رو به مردم دارد و مخاطبش انسانهایی هستند که هر روز می بینند و یاد میکنند و می گذرند و ... و این خاصیت باعث شد که در شروع انقلاب ابزاری شود برای انتقال مفاهیم انقلابی اجتماعی به فوج مردمی که در سیر تحول بزرگ اسلامی متحول شده بودند به سمت کمالات انسانی .

  • بنده خدا

نظرات  (۳)

اسلام الان خیلی از بچه ها موج وبلاگی راه انداختن واسه تبلیغ اجلاسیه کاش در مورد همین پست اطلاع رسانی میکردید
منظور همون هضم نشدنه نه؟؟؟
کلا خیلی خوب است که نگاه اجتماعی تان تقویت شده است ... داری مستندساز میشی! دمت گرم! فکر کنم داماد شدی خوب شدی!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی