نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

نوشته های یک قلم

نارنجکی برای تمام فصول

پیوندهای روزانه

اورانیوم 20 درصد اولین قربانی توافق ژنو

يكشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۲ ب.ظ
 

مذاکرات هسته ای  از ابتدای طرح پرونده هسته ای ایران فراز و نشیب زیادی را طی کرده است شاید بتوان فراز و فرود آنرا به موجی سینوسی تشبیه کرد که روزی در اعتماد و تعلیق و روزی در بی اعتمادی  و تاختن و خط شکنی علمی گذرانده است .

در این میان تیم حاضر مذاکره کننده به نمایندگی از یکی از دو تفکر رایج در کشور با سبک وسیاق خود واختیارات قانونی که به پشتوانه رای مردم  در اختیار انان است روند این مذاکرات را اداره میکند با استراتژی اعتماد سازی و تعامل بدنبال عادی سازی و به نتیجه نهایی رساندن پرونده هسته ای است .

و امروز یکشنبه 3 آذر 92 تیم مذاکره کننده با اعلام پیروزی گفتمان تعامل و اعتماد سازی برای قدرتهای بزرگ در پرونده هسته ای  و به ثمر رسیدن این منش در برخورد با5+1 توافقات حاصله در مذاکرات ژنو را به مثابه یک پیروزی تاریخی تفسیر کردند .

متن توافق ژنو از وجوه مختلفی قابل بررسی و نقد است که مطرح ترین انها  ، عدم شفافیت در  به رسمیت شناختن حق دائم غنی سازی است که یکی از دیر پاترین در خواستهای ایران از جامعه کشورهای 5+1 است .

 اوباما  به رسمیت شناختن حق استفاده از انرژی هسته ای   را اعلام کرده و جان کری از عدم به رسمیت شناختن غنی سازی سخن گفته و البته دکتر روحانی از وجود حق غنی سازی بصراحت در متن توافق  و ظریف وزیر امور خارجه عدم نیاز به وجود چنین توافقی و وجود  حق غتی سازی در  NPT سخن گفته اند .

بحث این نوشته اما در کنار تمام موارد فوق پرداختن به  بخشی کمتر توجه شده از توافق ژنو است و مسائل مطرح و بحث شده را بعهده دیگر نوشته ها می گذارد .

بهر تفسیری در باب شناخت توافقنامه ژنو  که رجوع شود توافق بر عدم  پیشرفت برنامه هسته ای ما غیر قابل انکار است اما وجود یک بند کلیدی در آن را میتوان به توافق بر عقبگرد در برنامه هسته ای در نظر گرفت و نه عدم پیشرفت  که باشتباه بعنوان کلید واژه تفسیر توافقات مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است  ، آنجاکه در یکی از بندهای توافق آمده است که :

 196 کیلوگرم مواد 20 درصد غنی سازی شده در ایران خنثی می شود با این تفاوت که نیمی از آن قابل غنی سازی مجدد است و نیمی از آن قابلیت غنی سازی مجدد را نیز ندارد.

در این مورد جان کری در کنفرانس خبری در ژنو  گفت : در حالی که ایران اکنون ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد دارد در ۶ ماه آینده به صفر خواهد رسید تاکید میکنم صفر .

و شاید این تاکید کلید بزرگترین امتیاز و  اولین گام پیشروی غرب و عقب نشینی ایران در این مذاکرات است که در واقع در صورت ادامه  مذاکرات عملا با ابتکار طرف غربی موضوع اورانیوم 20 درصد از میز مذاکرات ایران و 1+5 برای همیشه کنار گذاشته و پرونده آن مختومه خواهد شد .
اما در صورت تکرار تجریه عدم پایبندی طرف غربی به توافقات خود پس از طی شدن دوران شش ماهه  و تصمیم به ادامه تحریم ها و فشار به ایران که در سال 2003 همین تیم   مذاکره کننده علی رغم توافقات با  این رفتار غرب مواجه شد ،  200 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد که حاصل صرف هزینه هنگفت و زمان و کار طولانی و ثمره خون شهیدان هسته ای کشور است بدست خودمان از بین رفته است .

قابل ذکر است در مذاکرات اکتبر ۲۰۰۳ تهران و ادامه آن در بروکسل، ایران تمام فعالیت هسته‌ای خود را تحت عنوان «اعتمادسازی» به حالت تعلیق درآورده بود و در اجلاس پاریس با تروئیکای اروپایی - فرانسه، انگلیس و آلمان- قرار شد درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود «تضمین عینی» بدهد و حریف در مقابل این تضمین عینی، عادی شدن پرونده هسته‌ای کشورمان را تضمین کند. اما در اجلاس بعدی - ۳ ماه بعد- تروئیکای اروپایی اعلام کرد مطمئن‌ترین تضمین آن است که ایران برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل متوقف کند! و با زیر پا گذاشتن تعهدات خود هیچ امتیاز طولانی مدت و پایداری به ایران نداد .

تنها کمی باین فرض بیاندیشیم که کشورهای غربیپس از پایان شش ماه درست مثل سال 2003  در جواب اعتماد و تعهدات ما بگویند : مطمئن‌ترین تضمین آن است که ایران برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل متوقف کند!

این مطلب در : 

شیرازنا 

سحاب نیوز 
  • بنده خدا

نظرات  (۹)

  • محمد نصرتی
  • از این وحوش صهیونییستی همه چیز برمیاد
    انشاالله که متعهد باشند تا حداقل این امتیازاتی و تخریب وجهه استکبارستیز ایران، بیهوده نباشه
    بعنوان یک فرد عادی که تخصصی در زمینه هسته ای ندارد ، میگویم که از لحن  توهین آمیز و تکرار چندباره اینکه برنامه هسته ای ایران ممکن است برای  جهان خطرناک باشد !!!!! نومید وسرخورده ام  . نه انگار که  این آمریکا بود که  هزاران  غیرنظامی  را درهیروشیما و ناکازاکی  بیرحمانه سوزاند نه ایران . همچنانکه پهپادها در افغانستان و پاکستان و اخیرا یمن  مردم را قتل عام می کنند . درمذاکرات بعدی از ما چه خواهند خواست ؟!!!!!
    این غنی سازی 20 در صدی به چه دردی می خورد اصلا؟هیچ چی.فقط هزینه.
    پاسخ:
    با این نوع نگاه شما که باید همه چیزو بی خاصیت بدونیم جدا اگر اورانیوم بیست درصد فقط هزینه است بقیه تکنولوژِها هم فرق چندانی ندارند اما اجمالا :

     غنی سازی 20 درصد از چند جهت برای ایران اهمیت داشت.

    اول آنکه غنی سازی در این مقیاس نیاز ایران به کشورهای غربی برای تامین سوخت نیروگاه مهم تهران ودر نتیجه نیاز بیماران به رادیو دارو را مرتفع می ساخت.

    دوم آنکه ایران می توانست براساس اختیاراتی که ان پی تی برای کشورهای عضو در نظرگرفته با فروش سوخت 20 درصد کسب درآمد کند. همانند آرژانتین که اواخر دهه 60 شمسی در ازای 100 کیلو اورانیوم 20 درصد رقمی معادل 5 میلیون دلار از ایران دریافت کرد.

    سوم آنکه ایران با استفاده از اورانیوم 20 درصد می‌توانست غنی سازی در سطح بالاتر را نیز تجربه کند.مثلا برای سوخت برخی زیردریایی ها و کشتی ها غول پیکر نیاز به اورانیوم 45 تا 50 درصد است.

    برای به دست آوردن اورانیوم در مقیاس بالاتر باید اورنیوم با غنای 20 درصد فرآوری شود و این امکان وجود ندارد که بتوان به یک باره اورانیوم 5 درصد را به اورانیوم بالاتر از 20 درصد رساند.

  • مصطفی نمازیان
  • با سلام
    صالح جان مطلبتو دقیق خوندم و از رویکرد منطقی و مستدلت در این مطلب خوشحال شدم. امیدوارم دوستان متوجه باشند که راه نقد منطقی و مستدل بهتر از رویکرد بولتن خوانی و مطالب محرمانه منابع آگاه!! می باشد. در این چند ساله اولین بار است که نظر عمومی میگذارم برادر.
    یاد داستان معروف پادشاه لباس ندارم افتادم. رسانه های جریان دوم خرداد در حال وارونه نمایی حقیقت هستند. شاید این رفتارشان بی ارتباط با رفتار موسوی در سال88 نباشد که شکست سنگین خود را با بیان پیروزی در کنفرانسش عوض کرد و به طیفی از طرفدارانش قبولاند که من پیروزم.
    جالب است کسانی که ما را متهم به نقد ناپذیری میکنند، همواره در اولین برخورد با منتقدانشان به آنها برچسب می زنند. خصلت ناپسند جناح راست در دوران دوم خرداد و دوران فعلی، در دوران احمدی نژاد به جناح راست و سایتهای امنیتی رسید و منتقدان حزب اللهی خود را با انواع برچسبها از میدان به در می کردند.
    باید پرسید که از کدام برد صحبت میکنند؟ فرق توافق اخیر با توافقات سال82 و 83 چیست؟ واقعا احمدی نژاد کجا رفتار جنگ طلبانه و تندروانه در صحنه بین الملل داشت و آیا نتیجه 8سال ایستادگی وی نبود که شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست به یک شعار ماندگار در تاریخ انقلاب تبدیل شد؟ آیا تیم جدید بر همان ساختار مقتدرانه ای که احمدی نژاد ایجاد کرد وارد مذاکرات نشده بود؟ آیا نباید بپیذیریم که احمدی نژاد سطح توقع مردم را در مسائلو مطالبات بین المللی بالا برد و به نحوی که دیگر کسی جرات نمی کند حرفی از تعلیق یا تعطیلی بزند؟
    دکتر روحانی با اختیار کامل وارد مذاکرات شده و مطمئن باشد دیگر فردا نمیتواند کسی را متهم کند که عامل مشکلات کشور است. حالا ایشان که کدخدا را دید و گزارش 100روزهایشان تنها یک شوی تبلیغاتی بود، باید بداند که خود و دولتش از این به بعد مسئول کم کاریها و مشکلات کشور هستند.

    پاسخ:
    با سلام ممنون از لطف شما برادر گرامی 
    از اینکه سکوت کامنتی خودتونو در وبلاگ بنده شکستید ممنونم.
    سالهای گذشته سالهای پر برکتی بود برای کسب تجربه و شناخت صحنه مملکت .
    از مصاحبه دیشب رئیس جمهور هم انتظار بیشتری میرفت . مخصوصا اینکه هنوز سعی دارند همه مشکلات را سر دولت قبل بیاندازند که البته یک روال معمول بین رئیس جمهور هاست .
    البتهخود جناب احمدی نژاد هم رفتارهایی اینچنین داشتند .
    اما هر چه بود عزت و شرف بین المللی ما در ان زمان حفظ شد .
    احتمال میدهم که زیر میز زدن امریکا و طرفهای غربی مثل سال 83 تکرار خواهد شد  اگر چه که بهترین امتیاز را ایران به انها داد .
    مانده ام از این همه تدبیر اقایان که حتی یک چیز با ارزش برای دورهای بعد مذاکرات نگه نداشتند تا بتوانند با توقف یا تعلیق ان امتیاز بگیرند .
    در هر صورت منتظریم و چشم براه  اینده 

    سلام آشنای سالهای دور.به طور تصادفی وبتو دیدیم و بعضی از مطالب آرشیو را خوندم.نکته مهمی که ذهن منو مشغول میکنه اینه که چی میشه افرادی که یه زمانی با لباس نظامی در دانشگاه ندبه تلاوت میکردند اینقدر محافظه کار شدند؟!چه میشه افرادی که برای رای آوردن احمدی نژاد خودکشی میکردند(مخصوصاً در ساختمان ظلع شرقی ت.ف)حالا رای دادن به احمدی نژاد را نتیجه احساسات و جوگیر شدن میدونند؟!چی میشه که...؟!خدارو شکر که تمام تلاشم در اون سالهابرای رضای حضرت حق بود و قاطی شماها نشدم و به قول یکی از رفقا جا افتادم.

    در ضمن جناب صالح حال این روزهای کشور نتیجه بصیرت و خودعمارپنداریهاست؛وقتی اصلی و فرعی نکنید تازه اولش میشه اورانیوم 20%.

    "اللهم عجل لولیک الفرج"

    پاسخ:
    علیک سلام
    ترکوندی ما رو که شما .
    والا چی بگم تا محافظه کاری رو چی بدونی اگر اینکه مثل اون دوران کار دانشجویی نمیکنم برای اینه که دیگه شیراز نیستم و مشغول زندگی ودرس .
    دوست من برداشت شما از متن بنده اشتباهه من رای دادن به احمدی نژاد رو اون زمان افتخار می دونم اما بحث سر نحوه رای دادن بهافراده . 
    ببین نتیجه رای دادن احساسی به یک فرد میشه همینی که یکروز همه کشته و مرده احمدی نژاد بودند و یکروز دیگه همه دشمن او .
    احمدی نژاد فردی بود مثل بقیه البته با امتیازات و استعدادهای مربوط به خود اما ما اورا فردی بی عیب و نقص و محقق کننده دولت کریمه می پنداشتیم بمرور زمان متوجه شدیم اینگونه نیست و همانجا بنده تصمیم گرفتم که از این به بعد برای رای دادن به فردی حرف مخالفان و موافقان را بشنوم بعد تصمیم بگیرم و رای بدهم و البته بدنبال امام زمان هم نگردم هر فردی اشکالاتی دارد و نقاط مثبتی و....
    اینکه اینرا مورد اشکال قرار بدهیم و در رای های بعدی با این روش رای ندهیم حتی به فرد اصلح نامش پشیمانی نیست . اشکال روی نحوه رای دادن است نه مصداق ان و اشکال بما بر میگردد وگرنه احمدی نژاد که همان احمدی نژاد بود .
    اینکه می فرمایید :خدارو شکر که تمام تلاشم در اون سالهابرای رضای حضرت حق بود و قاطی شماها نشدم و به قول یکی از رفقا جا افتادم.
    بعید می دونم عدم حضور شما در جمع ما دلیلی بر نیت غیر خدایی دوستان ما باشه والبته خدا خیرتون بده مطمئنا شما هم یک جای دیگه در حال خدمت بودید .
    حال و هوای این روزهای کشور هم نصفش زیر سر همان دولت قبل است مخصوصا در تبعیت نکردن از اوامر رهبری و دعواهای سیاسی  بجای رسیدگی به مردم و متاسفانه حوادثی چون یکشنبه سیاه و گرانی ها . و ما ادرئک ما گرانی که اگر میدانستی نگاهت تنها در حد خود عمار پندارهای متوهم نمی ماند.
    اگر چه که انها هم موثر بودند و البته اصولگراها و دیگران اما خود جناب احمدی نژاد که در اواخر به سیاست بازی و حزب بازی اشتغال داشتند هم کم مقصر نبودند .

    سلام.محصولات نظام  آموزشی ما علاوه بر دارا بودن محتویات غربی(فقط قالبها فرق میکنه،مثلاً یه اقتصاددان و یا یه دیپلمات نماز خون یا تارک الصلاة با محاسن یا بدون محاسن) افرادی به شدت محافظه کارند(به ویژه اونای که سودای تصاحب مناسب حکومتی را دارند) و این با مشی و مرام انقلابی و آرمانگرایی حضرت روح ا... و امام خامنه ای در تعارض جدیست.خیلی خوبه که جدیداً به این نتیجه رسیدی که حرف موافقان و مخالفان را بشنوی(احتمالاً اینهم از ثمرات دولت راستگویان هست) پس یه سری به http://tabyin.blog.ir/ و http://brotoush.com/ بزن(اگه قبلاً دیدی خدایش این دفعه بدون حب و بغض حزبی و گروهی مطالعه کن).در رابطه با جمع شماها و ماها سخن بسیار است که فضای سایبر محلی مناسب جهت طرح آن نیست و اگه توفیق شد حضوری خدمتتان عرض خواهم کرد.

    اگه مهندسین انتخابات و دوستان بصیرت افزا به جای اینکه مدام ورژن دتکتورهای انحراف یابشان را ارتقا بدهند این شاخص را که مبارزه و رفاه مجتمع نمیشوند و ده ها شاخص از آن مردان بزرگ را نصب العین قرار داده بودند بلاشک کار به اینجا نمیکشید.راستی این روزها اگه تاریخ میخونی مالک اشتر در جنگ صفین،واقعه کربلا،شهادت امیرکبیر و شیخ فضل ا...،نهضت ملی شدن نفت و سرانجامش را به دقت بخون(البته بازم یادآوری میکنم بدون حب و بغض حزبی و گروهی)

    "اللهم عجل لولیک الفرج"

    پاسخ:
    سلامی دوباره 
    علت این تکه پرانی هاتونو نمی فهمم اما بحد کافی حرفهای دو طرف رو شنیدم .
    شما هم بد نیست یک نگاهی به عملکرد سالهای 88 به بعد و اگر نتونستی 90 به بعد دولت باندازی البته بقول خودتون بدون تعصب .
    هرچی هست مطمئنا شاخص هایی وجود داره برای یکی نگرفتن سر نوشت شیخ فضل الله مالک اشتر و... با دولت گذشته . 
    البته بعید می دونم نظرات شخص شما اینهایی باشه که منو با اون ادبیات نقد کردید . منو ببخشید هر کار می کنم تا تغییر ادبیات و آی دی جعلیتون منو به غلط بندازه نمی شه که نمی شه.
    http://edalatkhahi.ir/archives/13564
    انرژی هسته ای بهانه است آن ها می خواهند اسلام نباشد
    در قرآن هم آمده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی